Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Doelgroepen A31647/1884/2021/1/16
Studiegids

Doelgroepen A

31647/1884/2021/1/16
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Personen met een beperking
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Personen met een beperking
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Personen met een beperking
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Schoetens Godelieve, Vermeulen Guido
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Een algemene kennismaking met de verschillende doelgroepen : • Mensen met een verstandelijke beperking • Mensen met een sensoriële beperking • Mensen met een fysieke beperking 

OLR-Leerdoelen (lijst)

G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een mentale beperking.
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een visuele beperking.
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een fysieke beperking.
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een meervoudige beperking.
De student geeft een overzicht van mogelijke oorzaken en prevalantie voor de doelgroepen met een mentale beperking,een visuele beperking, een auditieve beperking en een meervoudige beperking.
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student analyseert een hulpvraag voor de doelgroepen met een mentale beperking,een visuele beperking, een auditieve beperking en een meervoudige beperking aan de hand van theoretische kaders
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student stelt een theoretisch onderbouwd begeleidingskader, op maat van de cliënt uit de doelgroepen met een mentale beperking,een visuele beperking, een auditieve beperking en een meervoudige beperking, voor.

Leerinhoud

Het begrip ""beperking"" Een algemene kennismaking met de verschillende doelgroepen : • Mensen met een verstandelijke beperking • Mensen met een sensoriële beperking • Mensen met een fysieke beperking Voor elke doelgroep worden volgende aspecten belicht : • Terminologie en etiologie • Basiskenmerken • Invloed van de beperking op de kwaliteit van bestaan en mogelijke ondersteuningsbehoefte • Ondersteuningsactiviteiten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursus, PPT, beeldmateriaal, praktijkvoorbeelden

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00

Toetsing (tekst)

3 evaluatiemomenten, de student dient voor elk onderdeel 50% te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Een eventuele tweede examenkans betreft enkel die onderdelen waarvoor een onvoldoende gescoord werd.
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.