Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Personen met een beperking
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Personen met een beperking
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Personen met een beperking
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Schoetens Godelieve, Vermeulen Guido
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Een algemene kennismaking met de verschillende doelgroepen : • Mensen met een verstandelijke beperking • Mensen met een sensoriële beperking • Mensen met een fysieke beperking
OLR-Leerdoelen (lijst)
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een mentale beperking. |
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een visuele beperking. |
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een fysieke beperking. |
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een meervoudige beperking. |
De student geeft een overzicht van mogelijke oorzaken en prevalantie voor de doelgroepen met een mentale beperking,een visuele beperking, een auditieve beperking en een meervoudige beperking. |
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student analyseert een hulpvraag voor de doelgroepen met een mentale beperking,een visuele beperking, een auditieve beperking en een meervoudige beperking aan de hand van theoretische kaders |
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student stelt een theoretisch onderbouwd begeleidingskader, op maat van de cliënt uit de doelgroepen met een mentale beperking,een visuele beperking, een auditieve beperking en een meervoudige beperking, voor. |
Leerinhoud
Het begrip ""beperking"" Een algemene kennismaking met de verschillende doelgroepen : • Mensen met een verstandelijke beperking • Mensen met een sensoriële beperking • Mensen met een fysieke beperking Voor elke doelgroep worden volgende aspecten belicht : • Terminologie en etiologie • Basiskenmerken • Invloed van de beperking op de kwaliteit van bestaan en mogelijke ondersteuningsbehoefte • Ondersteuningsactiviteiten
Studiematerialen (tekst): Verplicht
cursus, PPT, beeldmateriaal, praktijkvoorbeelden
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 60,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
3 evaluatiemomenten, de student dient voor elk onderdeel 50% te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Een eventuele tweede examenkans betreft enkel die onderdelen waarvoor een onvoldoende gescoord werd.
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.