Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Doelgroepen B31648/1884/2021/1/50
Studiegids

Doelgroepen B

31648/1884/2021/1/50
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Kinderen en jongeren
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Kinderen en jongeren
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Kinderen en jongeren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Schoetens Godelieve, Vermeulen Guido, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

kinderen en jongeren met gedrags- en/of psychosociale problemen

OLR-Leerdoelen (lijst)

G1 Respect voor de totale persoon in zijn context
De student beargumenteert zijn/haar eigen visie over de omgang met ouderen.
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student beschrijft gedrag horend bij de basiskenmerken en de kernproblematiek van multiprobleem-gezinnen en illustreert met praktische voorbeelden.
De student beschrijft gedrag horend bij de basiskenmerken en de kernproblematiek van verontrustende situaties (VOS) en jongeren die een als misdrijf omschreven feit plegen (MOF) en illustreert met praktische voorbeelden.
De student legt de integrale jeugdhulp en het begrippenkader ervan uit en illustreert met praktische voorbeelden .
De student beschrijft de verschillende diensten en voorzieningen binnen de jeugdhulp.
De student beschrijft gedrag van kinderen horend bij de basiskenmerken van een kernproblematiek (KOPP, leerstoornissen,niet-begeleide minderjarigen)
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student beschrijft voor een probleemsituatie binnen de jeugdhulp een passende strategie en motiveert de gekozen strategie.
De student verduidelijkt met voorbeelden een gekozen aanpak van een verontrustende situatie binnen een gezinscontext.

Leerinhoud

Integrale Jeugdhulp • vormen van hulpverlening • sectoren • jeugdhulp binnen Algemeen Welzijnswerk •gedragsproblemen . verontrustende opvoedingssituatie • MOF • kindermishandeling • KOPP • 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursus, ppt, praktijkvoorbeelden

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Student kan zelf een gemotiveerde keuze maken voor toetsvorm
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.