Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Doelgroepen C31649/1884/2021/1/84
Studiegids

Doelgroepen C

31649/1884/2021/1/84
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Volwassenen en ouderen
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Volwassenen en ouderen
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Volwassenen en ouderen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Kustermans Stijn, Schoetens Godelieve, Vermeulen Guido, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

doelgroep 'ouderen'

OLR-Leerdoelen (lijst)

G1 Respect voor de totale persoon in zijn context
De student beargumenteert zijn/haar eigen visie over de omgang met ouderen.
De student spreekt op een respectvolle manier over ouderen.
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student beschrijft de verschillende diensten en voorzieningen in de sector "volwassenen-en ouderenzorg".
De student illustreert de theoretische inzichten i.v.m. de doelgroep ouderen met praktische voorbeelden.
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student bespreekt de oorzaken, symptomen en gevolgen van en de ondersteuning voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel (N.A.H.)
De student bespreekt de oorzaken, symptomen en gevolgen van en de ondersteuning voor personen met dementie.
De student analyseert het functioneren van ouderen op cognitief, psychologisch, sociaal en filosofisch vlak en maakt hierbij onder andere gebruik van de domeinen van kwaliteit van bestaan.
De student beschrijft hulpvragen van ouderen.

Leerinhoud

* ontwikkelingsfasen van Erikson (nadruk op volwassenheid en ouderdom) * visies op ouder worden * niet-aangeboren hersenletsel (N.A.H) * dementie * diensten en voorzieningen in de sector ""volwassenen-en ouderenzorg"" * woonzorgdecreet * omgang met ouderen * basiskenmerken, kernproblematiek en hulpvragen van ouderen 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

het nodige materiaal (cursus, powerpoints,...) wordt tijdens de les voorzien door de lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on20,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten slagen voor elke opdracht apart, én op het examen, om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.