Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Ethisch en deontologisch handelen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Ethisch en deontologisch handelen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Ethisch en deontologisch handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Verschaeren Edward, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Bij ethisch en deontologisch handelen bevragen we onze identiteit als zorgverlener én tegelijk onze missie en visie als werknemer in een zorgverlenende organisatie. We stellen waarden in vraag en we gaan op zoek naar de nodige morele kwaliteiten van de hulpverlener. Verder gaan we na welke richtlijnen er zijn voor beroepsethiek in ons werkveld.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G1 Respect voor de totale persoon in zijn context
De student typeert wat de beroepsethiek inhoudt binnen verschillende doelgroepen met een hulpvraag |
De student bespreekt met een kritische blik ethische situaties binnen verschillende doelgroepen. |
BC2 Omgaan met informatie
De student analyseert ethische dillemma's a.d.h.v. theoretische kaders. |
De student illustreert theoretische principes rond ethiek met praktijkvoorbeelden. |
De student herkent deontologische principes in een gegeven praktijkvoorbeeld. |
De student definieert deontologische principes. |
BC6 Omgaan met diversiteit
De student legt het begrip socialisatie uit aan de hand van een casus. |
BC5 Ethisch handelen
De student verantwoordt in welke situaties informatie kan gedeeld worden naar team en derden. |
De student verwoordt hoe je in een hulpverleningsrelatie omgaat met vertrouwelijke informatie. |
Leerinhoud
- Wat is (beroeps)ethiek; wat is deontologie? - Morele kwaliteiten, het ethos van de hulpverlener - Integrale ethiek - Modellen voor ethische reflectie - Ethiek als zingevende ruimte - Richtlijnen voor beroepsethiek aan de hand van casuïstiek: oprechtheid en openheid, rolintegriteit, volwaardige acceptatie van de cliënt, informatie in de hulpverlening, ethisch juridisch kader
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.