Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Levenslooppsychologie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Levenslooppsychologie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Levenslooppsychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Clerck Greet, Kustermans Stijn, Schoetens Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Deze module richt zich op de basisbegrippen van de normale ontwikkeling van de mens.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student benoemt de verschillende ontwikkelingsaspecten in elke leeftijdsfase. |
De student vergelijkt de belangrijkste denkkaders met betrekking tot ontwikkeling en levensloop. |
De student verklaart knelpunten in de ontwikkeling vanuit verschillende ontwikkelingspsychologische denkkaders. |
De student schetst de evolutie van elk ontwikkelingsgebied in de levensloop. |
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student toont a.d.h.v een casus aan hoe de verschillende ontwikkelingsaspecten in de verschillende leeftijdsfasen kunnen ondersteund worden. |
De student formuleert eenvoudige, niet therapeutische technieken om ontwikkelingsaspecten te bevorderen |
Leerinhoud
O Een oriƫntatie op de levenslooppsychologie O De prenatale fase en geboorte O De zuigeling O De peuter O De kleuter O Het lagere schoolkind O De jongere O De volwassene O De oudere
Studiematerialen (tekst): Verplicht
handboek, ppt, praktijkvoorbeelden
Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 70,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
eerste examenkans : - schriftelijk examen (40 punten)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.