Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Mens en Maatschappij1046/1884/2021/1/04
Studiegids

Mens en Maatschappij

1046/1884/2021/1/04
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Mens en maatschappij
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Mens en maatschappij
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Mens en maatschappij
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon, Verschaeren Edward, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

We bespreken actuele tendensen in onze maatschappij vanuit de sociologie, de psychologie en de filosofie. We focussen daarbij op de zorgsector. De vermarkting en vermaatschappelijking van de zorg vormen ons uitgangspunt. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

BC6 Omgaan met diversiteit
De student legt het begrip socialisatie uit aan de hand van een casus.
De student legt het begrip sociale cohesie uit aan de hand van een casus.
De student licht het begrip cultuur toe aan de hand van een casus.
BSC6 Omgaan met structurele riscicofactoren voor de cliëntengroep
De student verantwoordt aan de hand van een casus hoe hij/zij preventief zou optreden vanuit zijn/haar sociologische visie.
BC7 Opnemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid
De student verwoordt hoe hij/zij zijn/haar visie op opvoeding en ontwikkeling aanpast aan de actuele maatschappelijke tendensen.
De student geeft aan de hand van een casus kritische feedback op het beleid en de maatschappelijke ontwikkelingen.
De student analyseert de maatschappelijke factoren die de cliënt beïnvloeden aan de hand van een theoretisch model.
De student koppelt de verschillende onderdelen van het begrip cultuur terug naar een maatschappelijke situatie aan de hand van een casus.
De student verklaart sociologische fenomenen (seksualiteit, diversiteit, discriminatie, migratie, … ) vanuit het sociologische standpunt.

Leerinhoud

- Sociologie: situering van begrippen zoals Sociale structuur, Cultuur, Macht, Socialisatie, Sociale ongelijkheid en solidariteit - Onze actuele samenleving: wat zeggen psychiaters, psychologen, filosofen en sociologen? - Vermaatschappelijking en vermarkting van de zorg - Actuele thema’s uit het werkveld maatschappelijk bekeken: opinievorming en sensibilisering 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.