Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Mens en maatschappij
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Mens en maatschappij
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Mens en maatschappij
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon, Verschaeren Edward, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
We bespreken actuele tendensen in onze maatschappij vanuit de sociologie, de psychologie en de filosofie. We focussen daarbij op de zorgsector. De vermarkting en vermaatschappelijking van de zorg vormen ons uitgangspunt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BC6 Omgaan met diversiteit
De student legt het begrip socialisatie uit aan de hand van een casus. |
De student legt het begrip sociale cohesie uit aan de hand van een casus. |
De student licht het begrip cultuur toe aan de hand van een casus. |
BSC6 Omgaan met structurele riscicofactoren voor de cliëntengroep
De student verantwoordt aan de hand van een casus hoe hij/zij preventief zou optreden vanuit zijn/haar sociologische visie. |
BC7 Opnemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid
De student verwoordt hoe hij/zij zijn/haar visie op opvoeding en ontwikkeling aanpast aan de actuele maatschappelijke tendensen. |
De student geeft aan de hand van een casus kritische feedback op het beleid en de maatschappelijke ontwikkelingen. |
De student analyseert de maatschappelijke factoren die de cliënt beïnvloeden aan de hand van een theoretisch model. |
De student koppelt de verschillende onderdelen van het begrip cultuur terug naar een maatschappelijke situatie aan de hand van een casus. |
De student verklaart sociologische fenomenen (seksualiteit, diversiteit, discriminatie, migratie, … ) vanuit het sociologische standpunt. |
Leerinhoud
- Sociologie: situering van begrippen zoals Sociale structuur, Cultuur, Macht, Socialisatie, Sociale ongelijkheid en solidariteit - Onze actuele samenleving: wat zeggen psychiaters, psychologen, filosofen en sociologen? - Vermaatschappelijking en vermarkting van de zorg - Actuele thema’s uit het werkveld maatschappelijk bekeken: opinievorming en sensibilisering
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.