Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Omgaan met diversiteit31653/1884/2021/1/26
Studiegids

Omgaan met diversiteit

31653/1884/2021/1/26
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Omgaan met diversiteit
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Omgaan met diversiteit
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Omgaan met diversiteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Rogge Eveline, Vos Wouter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

‘Omgaan met diversiteit’ richt zich op de opvoeder/begeleider in de praktijk. De student verkent verschillende vormen van diversiteit en hoe die op elkaar inwerken. Er wordt een begrippenkader aangebracht, mechanismen die van invloed zijn op omgaan met diversiteit worden besproken en geïllustreerd. De impact van dit alles brengt ons naar aandachtspunten en handvatten om actief om te gaan met diversiteit bij het ondersteunen van mensen op de werkvloer. De basishouding om ‘het andere/vreemde’ te ontmoeten en interculturele communicatie in de brede zin van het woord, krijgen uitgebreid aandacht . 

OLR-Leerdoelen (lijst)

G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student beschrijft de ontwikkeling van diversiteit in onze samenleving.
De student beschrijft het eigen referentiekader met inbegrip van het eigen gedrag en de historische en maatschappelijke factoren.
De student beschrijft de invloed van cultuurverschillen op de communicatie.
De student identificeert voorbeelden van good practices over inclusief werken in de samenleving.
De student analyseert good practices op het gebied van inclusief werken in de beroepscontext.
De student herkent en benoemt maatschappelijke uitsluitingsmechanismen.
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student past methoden en technieken toe om om te gaan met levensbeschouwelijke vragen in de hulpverlening.
De student formuleert een voorstel om om te gaan met maatschappelijke uitsluitingsprocessen in de beroepscontext.

Leerinhoud

- TOPOI model: Als we de communicatie tussen mensen van verschillende culturen kunnen begrijpen kunnen we manieren zoeken om de communicatie binnen bijvoorbeeld een organisatie te optimaliseren
- discriminatie en uitsluiting 
- (gekleurde)armoede -
- gender en seksualiteit

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursus ELO

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges25,00 uren
Practicum en/of oefeningen5,00 uren
Vormen van groepsleren5,00 uren
Werktijd buiten de contacturen5,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets80,00examen en opdrachten
AcademiejaarReflectieopdracht10,00opdrachten
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off10,00klasoefeningen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie. De studenten moeten voor de examenopdracht slagen om te kunnen slagen voor de module OMD. Indien men niet slaagt voor het examen kan men nog maximum 40% behalen op de module OMD.