Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Orthopedagogie31655/1884/2021/1/94
Studiegids

Orthopedagogie

31655/1884/2021/1/94
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Orthopedagogiek
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Orthopedagogiek
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Orthopedagogiek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Lansens Rik, Schoetens Godelieve, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

In dit olod stellen we de volgende invalshoeken voor:

-      We willen je –in vogelvlucht- een overzicht bieden van hoe orthopedagogen denken over hun eigen vakgebied; 

-      Via het kort historisch overzicht willen we jou bij de actuele tendensen in de orthopedagogiek brengen

-      We willen je uitgebreider laten kennismaken met één orthopedagogisch (methodisch) kader

OLR-Leerdoelen (lijst)

G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student legt de basisterminologie van (ortho)(ped)agogie(k) uit.
De student legt de basisbegrippen van enkele courant voorkomende orthopedagogische denkkaders uit.
De student legt de maatschappelijke evoluties binnen de orthopedagogiek in eigen woorden uit.
De student gebruikt een orthopedagogisch methodiekmodel om informatie te analyseren.
De student benoemt de basishoudingen van de orthopedagogische relatie.
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student gebruikt een orthopedagogisch methodiekmodel om de ondersteuningsvraag vast te stellen.
De student formuleert een basisaanpak in een (ortho)(ped)agogische (probleem)situatie op basis van orthopedagogische methodiekmodellen.

Leerinhoud

Terminologie van de ortho(ped)agogiek - Historisch overzicht : van segregatie tot inclusie - Denkmodellen (paradigma’s) in de orthopedagogiek - 

Het methodiekmodel van Bruininks (gebaseerd op JFW Kok)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Schriftelijk, gesloten boek examen
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00Schriftelijke casusbespreking op examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00Schriftelijk gesloten boek examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00schriftelijke casus op examen

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.