Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Orthopedagogiek
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Orthopedagogiek
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Orthopedagogiek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Lansens Rik, Schoetens Godelieve, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
In dit olod stellen we de volgende invalshoeken voor:
- We willen je –in vogelvlucht- een overzicht bieden van hoe orthopedagogen denken over hun eigen vakgebied;
- Via het kort historisch overzicht willen we jou bij de actuele tendensen in de orthopedagogiek brengen
- We willen je uitgebreider laten kennismaken met één orthopedagogisch (methodisch) kader
OLR-Leerdoelen (lijst)
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student legt de basisterminologie van (ortho)(ped)agogie(k) uit. |
De student legt de basisbegrippen van enkele courant voorkomende orthopedagogische denkkaders uit. |
De student legt de maatschappelijke evoluties binnen de orthopedagogiek in eigen woorden uit. |
De student gebruikt een orthopedagogisch methodiekmodel om informatie te analyseren. |
De student benoemt de basishoudingen van de orthopedagogische relatie. |
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student gebruikt een orthopedagogisch methodiekmodel om de ondersteuningsvraag vast te stellen. |
De student formuleert een basisaanpak in een (ortho)(ped)agogische (probleem)situatie op basis van orthopedagogische methodiekmodellen. |
Leerinhoud
Terminologie van de ortho(ped)agogiek - Historisch overzicht : van segregatie tot inclusie - Denkmodellen (paradigma’s) in de orthopedagogiek -
Het methodiekmodel van Bruininks (gebaseerd op JFW Kok)
Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | Schriftelijk, gesloten boek examen |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | Schriftelijke casusbespreking op examen |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | Schriftelijk gesloten boek examen |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | schriftelijke casus op examen |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.