Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Orthopedagogische thema’s A31656/1884/2021/1/31
Studiegids

Orthopedagogische thema’s A

31656/1884/2021/1/31
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Vermeulen Guido
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

OTA is een ervaringsgericht opleidingsonderdeel waarin de studenten zelf ervaren wat spel, -expressie, -en recreatieve sportoefeningen zijn. dit alles met als doel zelf activiteiten methodisch te begeleiden aan de eigen klasgroep of/een doelgroep uit een welomlijnde praktijksituatie. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC2 Organiseren en begeleiden van processen m.b.t wonen, leren, werken en vrije tijd
De student legt uit wat methodisch werken inhoudt bij het organiseren van activiteiten in een welomlijnde praktijksituatie.
De student maakt een grondige analyse van de beginsituatie in een welomlijnde praktijksituatie.
De student formuleert concrete doelstellingen bij een activiteit (voor eigen klasgroep).
De student plant een activiteit (spel/expressie..), rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen, de groep en de omstandigheden in een welomlijnde praktijksituatie.
De student voert een activiteit uit, rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen, de groep en/of de omstandigheden in een welomlijnde praktijksituatie.
G2 Kritisch reflecteren
De student evalueert een activiteit in een welomlijnde praktijksituatie rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen, de groep en/of de omstandigheden.
De student reflecteert over het eigen proces bij het plannen, organiseren en begeleiden van een activiteit in een welomlijnde praktijksituatie.
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student selecteert materialen, media en ideeën op maat van de doelgroep bij het uitvoeren van een activiteit of het aanbieden van een verhaal in een welomlijnde praktijksituatie.

Leerinhoud

Activiteitenbegeleiding Verschillende spel-, en expressie werkvormen leren kennen - dmv ervaringsgerichte oefeningen en creatief - expressieve opdrachtjes - creatieve voorstellingen van zich zelf als “persoon/begeleider” - uitvoeren van vernieuwende spelopdrachten Spel, sport, creativiteit en expressie inzetten in de activiteitenbegeleiding - voor medestudenten een creatieve activiteit methodisch voorbereiden, uitwerken en begeleiden - verloop activiteit evalueren - reflecteren over eigen begeleidershouding Werken met verhalen - een verhaal methodisch opzetten en creatief uitwerken. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Werkbundel

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges5,00 uren
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
Vormen van groepsleren20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on35,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie40,00

Toetsing (tekst)

De student krijgt formatieve feedback De student bereidt twee activiteiten voor, voert deze uit en evalueert deze. Van beide opdrachten wordt een neerslag ingediend adhv een omlijnde format.
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.