Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Orthopedagogische thema’s B31657/1884/2021/1/65
Studiegids

Orthopedagogische thema’s B

31657/1884/2021/1/65
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Orthopedagogische thema's
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Orthopedagogische thema's
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Orthopedagogische thema's
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Anthonissens Nans, Bachot Anja, Lansens Rik, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Voor drie belangrijke orthopedagogische sectoren bekijken we één of meerdere hulpverleningsmodellen of methodieken. 

Het omvangrijkste thema is het eerste: een ondersteuningsplan opmaken (voornamelijk gebruikt binnen de sector van mensen met een beperking).

Een tweede hoofdstuk omvat de benadering(en) van de ‘Nieuwe autoriteit’ en de pedagogische vaardigheden van Patterson, die vooral in de integrale jeugdhulp  aan de orde zijn.

Een derde hoofdstuk gaat over een breed inzetbare methodiek : oplossingsgericht werken (vooral toepasbaar binnen sector van algemeen welzijnswerk)

Begincompetenties (tekst)

Het is wenselijk dat de student geslaagd is voor het olod 'Orthopedagogie'

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student onderbouwt keuzes voor bepaalde hulpverleningsmodellen vanuit orthopedagogische kaders.
De student gebruikt de terminologie horend bij de hulpverleningsmodellen.
De student selecteert het hulpverleningsmodel op maat van de cliënt.
De student benoemt bij een cliënt de ontwikkelingskansen en beperkingen en/of probleemgedrag.
De student past orthopedagogische hulpverleningsmodellen toe in casussen.

Leerinhoud

Ondersteuningsplan - Nieuwe Autoriteit - Pedagogische vaardigheden van Patterson - Oplossingsgericht werken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus op ELO, handboek

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen12,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00presentatie van individuele keuze-opdracht
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off75,001 langlopende individuele opdracht (ondersteuningsplan maken en 1 kleinere keuze-opdracht
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets25,00mondelinge toelichting individuele keuze-opdracht
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off75,001 langlopende individuele opdracht (ondersteuningsplan maken en 1 kleinere keuze-opdracht

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.