Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Orthopedagogische thema's
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Orthopedagogische thema's
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Orthopedagogische thema's
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Anthonissens Nans, Bachot Anja, Lansens Rik, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Voor drie belangrijke orthopedagogische sectoren bekijken we één of meerdere hulpverleningsmodellen of methodieken.
Het omvangrijkste thema is het eerste: een ondersteuningsplan opmaken (voornamelijk gebruikt binnen de sector van mensen met een beperking).
Een tweede hoofdstuk omvat de benadering(en) van de ‘Nieuwe autoriteit’ en de pedagogische vaardigheden van Patterson, die vooral in de integrale jeugdhulp aan de orde zijn.
Een derde hoofdstuk gaat over een breed inzetbare methodiek : oplossingsgericht werken (vooral toepasbaar binnen sector van algemeen welzijnswerk)
Begincompetenties (tekst)
Het is wenselijk dat de student geslaagd is voor het olod 'Orthopedagogie'
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student onderbouwt keuzes voor bepaalde hulpverleningsmodellen vanuit orthopedagogische kaders. |
De student gebruikt de terminologie horend bij de hulpverleningsmodellen. |
De student selecteert het hulpverleningsmodel op maat van de cliënt. |
De student benoemt bij een cliënt de ontwikkelingskansen en beperkingen en/of probleemgedrag. |
De student past orthopedagogische hulpverleningsmodellen toe in casussen. |
Leerinhoud
Ondersteuningsplan - Nieuwe Autoriteit - Pedagogische vaardigheden van Patterson - Oplossingsgericht werken
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 25,00 | presentatie van individuele keuze-opdracht |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 75,00 | 1 langlopende individuele opdracht (ondersteuningsplan maken en 1 kleinere keuze-opdracht |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 25,00 | mondelinge toelichting individuele keuze-opdracht |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 75,00 | 1 langlopende individuele opdracht (ondersteuningsplan maken en 1 kleinere keuze-opdracht |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.