Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Psychologische thema’s
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Psychologische thema’s
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Psychologische thema’s
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Kustermans Stijn, Lansens Rik, Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel is gericht op inzichten ten aanzien van het psychisch functioneren en daarop gebaseerde aandachtspunten, richtlijnen en toepassingsmogelijkheden in de orthopedagogische praktijk.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student onderscheidt verschillende cognitieve aspecten die het menselijk gedrag beïnvloeden |
De student onderscheidt verschillende soorten van motivatie die het menselijk gedrag beïnvloeden |
De student onderscheidt verschillende aspecten van het emotioneel functioneren die het menselijk gedrag beïnvloeden. |
De student geeft voorbeelden van verschillende psychologische aspecten van het functioneren van cliënten |
De student onderscheidt verschillende vormen van leerprocessen die het menselijk gedrag beïnvloeden |
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student onderscheidt in het gedrag van cliënten verschillende psychologische aspecten en kan de invloed hiervan benoemen. |
De student verantwoordt hoe je als hulpverlener professioneel kan omgaan met de aspecten van het psychisch functioneren bij de cliënt of cliëntengroep. |
De student relateert psychologische aspecten aan het eigen professioneel functioneren |
De student legt uit hoe men een veilig en uitnodigend begeleidingsklimaat kan realiseren op basis van verschillende aspecten van het psychisch functioneren. |
Leerinhoud
- Leerprocessen - Cognitie - Motivatie - Emotie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Cursus, powerpoints, links en artikels aangeboden door de lector
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 100,00 | 3 onderdelen, peer-evaluatie presentatie (klassikaal of in kleine discussiegroepen) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Evaluatie voor dit opleidingsonderdeel omvat drie individuele opdrachten en peer-evaluatie. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.