Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Psychologische thema’s31658/1884/2021/1/02
Studiegids

Psychologische thema’s

31658/1884/2021/1/02
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Psychologische thema’s
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Psychologische thema’s
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Psychologische thema’s
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Kustermans Stijn, Lansens Rik, Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel is gericht op inzichten ten aanzien van het psychisch functioneren en daarop gebaseerde aandachtspunten, richtlijnen en toepassingsmogelijkheden in de orthopedagogische praktijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student onderscheidt verschillende cognitieve aspecten die het menselijk gedrag beïnvloeden
De student onderscheidt verschillende soorten van motivatie die het menselijk gedrag beïnvloeden
De student onderscheidt verschillende aspecten van het emotioneel functioneren die het menselijk gedrag beïnvloeden.
De student geeft voorbeelden van verschillende psychologische aspecten van het functioneren van cliënten
De student onderscheidt verschillende vormen van leerprocessen die het menselijk gedrag beïnvloeden
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student onderscheidt in het gedrag van cliënten verschillende psychologische aspecten en kan de invloed hiervan benoemen.
De student verantwoordt hoe je als hulpverlener professioneel kan omgaan met de aspecten van het psychisch functioneren bij de cliënt of cliëntengroep.
De student relateert psychologische aspecten aan het eigen professioneel functioneren
De student legt uit hoe men een veilig en uitnodigend begeleidingsklimaat kan realiseren op basis van verschillende aspecten van het psychisch functioneren.

Leerinhoud

- Leerprocessen - Cognitie - Motivatie - Emotie 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Cursus, powerpoints, links en artikels aangeboden door de lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,003 onderdelen, peer-evaluatie presentatie (klassikaal of in kleine discussiegroepen)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatie voor dit opleidingsonderdeel omvat drie individuele opdrachten en peer-evaluatie. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.