Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Visie op begeleiden
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Visie op begeleiden
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Visie op begeleiden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): Boeynaems Esther, Rogge Eveline, Van Tiggelen Marianne, Vermeulen Guido, Vos Wouter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren
Korte omschrijving
Binnen deze module werken we rond de visie op begeleiden, de visie van de voorziening en vooral de eigen visie van de student. Er wordt gewerkt rond emancipatorisch handelen, empowerment, maatzorgmethodiek, bindkracht en veerkracht. De student wordt voortdurend gestimuleerd tot reflectie naar zichzelf als begeleider doorheen het aanbod van de module.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student illustreert de verschillende hulpverleningsmodellen in functie van zijn/de? visie op begeleiden aan de hand van voorbeelden. |
De student beschrijft de visie op begeleiden van de eigen praktijkplaats. |
BC4 Emancipatorisch handelen
De student omschrijft het belang, de mogelijke spanningsvelden en moeilijkheden van emancipatorisch werken binnen de praktijkcontext. |
De student omschrijft het belang, de mogelijke spanningsvelden en moeilijkheden van inclusie binnen de samenleving. |
G2 Kritisch reflecteren
De student reflecteert over de historische evolutie en de daaraan gerelateerde hulpverlening van kwetsbare personen in de samenleving. |
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student toont aan op welk moment hij moet overnemen, instrueren, coachen of zaken overlaten aan de cliënt. |
De student licht zijn onderbouwde visie op het begeleiden van cliënten toe. |
De student omschrijft hoe hij - voortbouwend op empowerment als fundamentele onderbouw in de hulpverlening - zijn handelen richt op het welzijn/de kwaliteit van bestaan van de cliënt. |
Leerinhoud
- Historiek van de hulpverlening betreffende de visie op begeleiden.
- De visie op begeleiden van de voorziening.
- Eigen emancipatorisch handelen.
- Empowerment.
- Maatzorgmethodiek.
- Veerkrachthuis.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.
De studenten moeten voor beide onderdelen minstens 50% behalen om te kunnen slagen voor de module.