Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Werken in en met groepen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Werken in en met groepen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Werken in en met groepen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Clerck Greet, Rogge Eveline, Schoetens Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Werken in en met groepen richt zich op omgaan met groepen. Groepsdynamica is een eerste deel dat aan bod komt, aan de hand van een stuk theorie van Remmerswaal krijgen de studenten meer zicht op de dynamiek binnen hun doelgroep, aan de hand van praktijkvoorbeelden uit de praktijk van de studenten wordt dit thema uitgediept. Nadien komen er nog 2 delen aan bod waar de studenten zicht krijgen op hoe met de doelgroep om te gaan, in deel 2 wordt er gewerkt rond ‘de roos van Leary’, in deel 3 wordt er gewerkt rond situationeel leiderschap, beide delen bestaan uit een deel theorie, voornamelijk wordt de theorie uitgediept aan de hand van praktijkvoorbeelden die de studenten aanbrengen. In deel 4 van deze module werken we rond conflicthantering.
Voor deze module verwachten we constante participatie van de studenten in de lessen, we verwachten dat studenten praktijkvoorbeelden aanbrengen tijdens de les die we aan de hand van de leerstof kunnen uitdiepen. Tijdens de lesmomenten zal er ook gebruik gemaakt worden van groepsopdrachten, om de leerstof te verwerken en de link met de praktijk te leggen, op al deze opdrachten zal tijdens de lesmomenten mondelinge feedback gegeven worden door de lector.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC2 Organiseren en begeleiden van processen m.b.t wonen, leren, werken en vrije tijd
de student herkent de principes van situationeel leiderschap |
de student herkent factoren die een invloed hebben op communicatie in een groep |
de student herkent factoren die een rol spelen bij groepscohesie en de ontwikkeling van groepsnormen. |
De student herkent disfunctioneel gedrag in een groep. |
De student legt uit hoe je als opvoeder/begeleider de groep op een verantwoorde wijze kan beïnvloeden. |
De student demonstreert in een oefensituatie professioneel gedrag dat steunt op groepsdynamische principes. |
de student herkent verschillende fasen in groepsontwikkeling |
G2 Kritisch reflecteren
de student reflecteert over het eigen functioneren in een groep' |
Leerinhoud
- Groepsdynamica
- Situationeel leiderschap
- De roos van Leary
- Conflicthantering
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 20,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 30,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.