Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Werken in team en organisatie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Werken in team en organisatie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Werken in team en organisatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): De Clerck Greet, Moons Marjan, Verschaeren Edward, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren
Korte omschrijving
In deze module behandelen we de samenwerking in een team binnen een organisatie in de zorgsector.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student legt het begrip organisatiestructuur uit en illustreert met een voorbeeld |
De student analyseert de sterkes en zwaktes van een organisatie |
De student herkent elementen van een organisatiecultuur in een organisatie |
BSC6 Omgaan met structurele riscicofactoren voor de cliëntengroep
De student benoemt de factoren die leiden tot een verhoogde werkstress en/of burnout |
De student formuleert tips om overbelasting te voorkomen op het niveau van het individu, het team en de organisatie |
G2 Kritisch reflecteren
De student analyseert de inhoud, vorm en gespreksklimaat van een overleg en kan voorstellen formuleren ter verbetering |
De student analyseert de interne communicatie van een organisatie |
De student benoemt zijn talenten en kwaliteiten en relateert dit aan het samenwerken met anderen. |
De student geeft aan in welke situaties hij/zij ondersteuning nodig heeft van een leidinggevende |
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student neemt een overwogen besluit bij een probleemstelling door gebruik te maken van besluitvormingsmethode |
De student past conflicthanteringsvaardigheden toe in een oefensituatie |
BSC3 Samenwerken
De student vertaalt elementen uit een missie en visie van een organisatie in concreet gedrag. |
De student analyseert het functioneren van het team aan de hand van opgelegde methodieken |
De student kan een conflictanalyse maken van een aangeleverde casus. |
De student participeert actief aan een formeel overleg. |
Leerinhoud
De volgende thema's komen aan bod:
Vergaderen
Organisatieleer: visie, missie, strategie; organisatiecultuur, teamdoelmatigheidsmodel, teamrollen van Belbin, conflicthantering en stress en burn-out.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 25,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.