Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Werken in team en organisatie31663/1884/2021/1/75
Studiegids

Werken in team en organisatie

31663/1884/2021/1/75
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Werken in team en organisatie
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Werken in team en organisatie
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Werken in team en organisatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): De Clerck Greet, Moons Marjan, Verschaeren Edward, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren

Korte omschrijving

In deze module behandelen we de samenwerking in een team binnen een organisatie in de zorgsector. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student legt het begrip organisatiestructuur uit en illustreert met een voorbeeld
De student analyseert de sterkes en zwaktes van een organisatie
De student herkent elementen van een organisatiecultuur in een organisatie
BSC6 Omgaan met structurele riscicofactoren voor de cliëntengroep
De student benoemt de factoren die leiden tot een verhoogde werkstress en/of burnout
De student formuleert tips om overbelasting te voorkomen op het niveau van het individu, het team en de organisatie
G2 Kritisch reflecteren
De student analyseert de inhoud, vorm en gespreksklimaat van een overleg en kan voorstellen formuleren ter verbetering
De student analyseert de interne communicatie van een organisatie
De student benoemt zijn talenten en kwaliteiten en relateert dit aan het samenwerken met anderen.
De student geeft aan in welke situaties hij/zij ondersteuning nodig heeft van een leidinggevende
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student neemt een overwogen besluit bij een probleemstelling door gebruik te maken van besluitvormingsmethode
De student past conflicthanteringsvaardigheden toe in een oefensituatie
BSC3 Samenwerken
De student vertaalt elementen uit een missie en visie van een organisatie in concreet gedrag.
De student analyseert het functioneren van het team aan de hand van opgelegde methodieken
De student kan een conflictanalyse maken van een aangeleverde casus.
De student participeert actief aan een formeel overleg.

Leerinhoud

De volgende thema's komen aan bod:
Vergaderen
Organisatieleer: visie, missie, strategie; organisatiecultuur, teamdoelmatigheidsmodel, teamrollen van Belbin, conflicthantering en stress en burn-out.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.