Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Broeck Peter, Van der Kraan Harold, Van Dyck Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
De bedoeling van deze module is, voortbouwend op de basisbegrippen uit de Algemene Marketing, dat de studenten grondige kennis verwerven in internationale marketingtoepassingen.
De nodige kennis verwerven rond de werking van de internationale handel en de plaats van België hierin.
De nodige competenties verwerven om op internationaal niveau producten/diensten te kunnen commercialiseren
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
Kan argumenteren waarom de EU al dan niet verder zou moeten integreren |
kan beslissingen over product en prijsstelling in een internationale context verantwoorden |
Kan de term born global en de relatie met internetmarketing uitleggen |
Kan de theorieën over het internationaliseringsproces analyseren |
Kan de invloed van de sociaal-culturele omgeving op internationaliseringsbeslissingen uitleggen |
Kan de invloed van de politiek en economische omgeving op internationaliseringsbeslissingen uitleggen |
Kan het verschil uitleggen tussen de verschillende exportmethoden |
Kan een overzicht geven van reactieve en proactieve motieven die een internationaliseringsbeslissing ondersteunen |
Kan de invloed van subsidies op het marktevenwicht inschatten |
Leerinhoud
Deel I De beslissing een bedrijf te internationaliseren
H1 Internationale marketing in bedrijven
H2 De invoering van internationalisering
H3 Internationaliseringstheoriën
H4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen
Deel II De beslissing tot welke markten toe te treden
H5 De politieke en economische omgeving
H6 De sociaal-culturele omgeving
H7 Internationale marktselectie
Deel III Entreestrategieën
H8 Het kiezen van een entreestrategie
H9 Exportmethoden, tussenvormen en hiërarchische methoden
Deel IV Het internationale marketingprogramma ontwerpen
H10 Beslissingen over product en prijsstelling
H11 Beslissingen over distributie en communicatie
Deel V Het mondiale marketingprogramma implementeren en coördineren
H12 Interculturele verkooponderhandelingen
H13 Het organiseren en controleren van het internationale marketingprogramma
Studiematerialen (tekst): Verplicht
PowerPoint op basis van Internationale marketing, Svend Hollensen Pearson education
aangevuld met cases
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | schriftelijk examen, gesloten boek |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 30,00 | schriftelijk examen, gesloten boek |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | afstandstaken |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | schriftelijk examen, gesloten boek |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 30,00 | schriftelijk examen, gesloten boek |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | afstandstaken |
Toetsing (tekst)
Deze module wordt geëvalueerd aan de hand van afstandstaken (20%) en een schriftelijk examen (80%).
De afstandstaken zijn toepassingen aan de, geziene leerstof aan de hand van cases.
Het schriftelijk examen is een gesloten boek examen, dat enerzijds bestaat uit kennis vragen (50%) en anderzijds één of meerdere cases (30%), vergelijkbaar met de afstandstaken.
Naar 2de zittijd toe worden de punten van de afstandstaken behouden. Er is geen 2de zittijd voorzien voor de afstandstaken.