Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Internationale marketing6775/1881/2021/1/35
Studiegids

Internationale marketing

6775/1881/2021/1/35
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Broeck Peter, Van der Kraan Harold, Van Dyck Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

De bedoeling van deze module is, voortbouwend op de basisbegrippen uit de Algemene Marketing, dat de studenten grondige kennis verwerven in internationale marketingtoepassingen. 


De nodige kennis verwerven rond de werking van de internationale handel en de plaats van België hierin. 


De nodige competenties verwerven om op internationaal niveau producten/diensten te kunnen commercialiseren


OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
Kan argumenteren waarom de EU al dan niet verder zou moeten integreren
kan beslissingen over product en prijsstelling in een internationale context verantwoorden
Kan de term born global en de relatie met internetmarketing uitleggen
Kan de theorieën over het internationaliseringsproces analyseren
Kan de invloed van de sociaal-culturele omgeving op internationaliseringsbeslissingen uitleggen
Kan de invloed van de politiek en economische omgeving op internationaliseringsbeslissingen uitleggen
Kan het verschil uitleggen tussen de verschillende exportmethoden
Kan een overzicht geven van reactieve en proactieve motieven die een internationaliseringsbeslissing ondersteunen
Kan de invloed van subsidies op het marktevenwicht inschatten

Leerinhoud

Deel I De beslissing een bedrijf te internationaliseren
H1 Internationale marketing in bedrijven 
H2 De invoering van internationalisering
H3 Internationaliseringstheoriën 
H4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen 
 


Deel II De beslissing tot welke markten toe te treden
H5 De politieke en economische omgeving
H6 De sociaal-culturele omgeving 
H7 Internationale marktselectie 
 


Deel III Entreestrategieën
H8 Het kiezen van een entreestrategie
H9 Exportmethoden, tussenvormen en hiërarchische methoden 
 


Deel IV Het internationale marketingprogramma ontwerpen
H10 Beslissingen over product en prijsstelling 
H11 Beslissingen over distributie en communicatie 
 


 

Deel V Het mondiale marketingprogramma implementeren en coördineren
H12 Interculturele verkooponderhandelingen 
H13 Het organiseren en controleren van het internationale marketingprogramma 
 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

PowerPoint op basis van Internationale marketing, Svend Hollensen Pearson education

aangevuld met cases

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00schriftelijk examen, gesloten boek
AcademiejaarReflectieopdracht30,00schriftelijk examen, gesloten boek
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00afstandstaken
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00schriftelijk examen, gesloten boek
Tweede examenperiodeReflectieopdracht30,00schriftelijk examen, gesloten boek
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00afstandstaken

Toetsing (tekst)

Deze module wordt geëvalueerd aan de hand van afstandstaken (20%) en een schriftelijk examen (80%).
De afstandstaken zijn toepassingen aan de, geziene leerstof aan de hand van cases. 
Het schriftelijk examen is een gesloten boek examen, dat enerzijds bestaat uit kennis vragen (50%) en anderzijds één of meerdere cases (30%), vergelijkbaar met de afstandstaken.

Naar 2de zittijd toe worden de punten van de afstandstaken behouden. Er is geen 2de zittijd voorzien voor de afstandstaken.