Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Marketing communicatie: concepten31835/1881/2021/1/27
Studiegids

Marketing communicatie: concepten

31835/1881/2021/1/27
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Co-titularis(sen): De Weger Jörgen, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

De student verwerft inzicht in de werking van geïntegreerde marketingcommunicatie in de ruimste zin van het woord, rekening houdend met de complexe realiteit van online en offline marketingcommunicatie.

Begincompetenties (tekst)

De student kan zich mondeling en schriftelijk uitdrukken in Standaardnederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
Kan de inhoud van een creatieve briefing naar een reclameburo opstellen
Kan argumenteren waarom creativiteit belangrijk zou kunnen zijn voor reclame
Kan een Omnichannel strategie opstellen voor een bepaald product/bedrijf
Kan de synergie tussen online en offline communicatie kritisch beoordelen.
Kan concrete koopbeslissingen met het FCB-raster (denken-voelen-doen) verduidelijken.
Kan aan de hand van een case een communicatiedoelstelling als (al dan niet) realistisch beoordelen.
Kan een (smarte) communicatiedoelstelling bedenken in de context van een concrete case.
Kan kritisch beoordelen aan de hand van een case of het bedrijf in kwestie geslaagd is om zijn communicatiedoelstelling te bereiken.
Kan de hiërarchie van effecten argumenteren.
Kan geïntegreerde marketingcommunicatie herkennen.
Kan het communicatiemodel nauwkeurig beschrijven en uitleggen.
Kan de elementen van de marketingcommunicatiemix definiëren.
Kan de push- en pullstrategie illustreren met voorbeelden.
Kan in het kader van een marketingcommunicatieplan een commerciële presentatie voor de beoogde doelgroep brengen.
Kan een geïntegreerde communicatiemix samenstellen.

Leerinhoud

1. Het belang van geïntegreerde marketingcommunicatie 2. Hindernissen voor geïntegreerde marketingcommunicatie 3. Het marketingcommunicatieproces en zijn betekenis 4. Hoe verwerken mensen marketingcommunicatie? 5. Het opzetten van een reclamecampagne: doelgroep, doelstelling, budget, boodschapstrategie, creatieve uitwerking 6. Inleiding tot de mediaplanning

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Kotler, Ph. Principes van marketing (2013), Benelux: Pearson (hoofdstukken 14-16)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren
Practicum en/of oefeningen25,00 uren
Werkplekleren en/of stage15,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00