Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Co-titularis(sen): De Weger Jörgen, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren
Korte omschrijving
De student verwerft inzicht in de werking van geïntegreerde marketingcommunicatie in de ruimste zin van het woord, rekening houdend met de complexe realiteit van online en offline marketingcommunicatie.
Begincompetenties (tekst)
De student kan zich mondeling en schriftelijk uitdrukken in Standaardnederlands.
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
Kan de inhoud van een creatieve briefing naar een reclameburo opstellen |
Kan argumenteren waarom creativiteit belangrijk zou kunnen zijn voor reclame |
Kan een Omnichannel strategie opstellen voor een bepaald product/bedrijf |
Kan de synergie tussen online en offline communicatie kritisch beoordelen. |
Kan concrete koopbeslissingen met het FCB-raster (denken-voelen-doen) verduidelijken. |
Kan aan de hand van een case een communicatiedoelstelling als (al dan niet) realistisch beoordelen. |
Kan een (smarte) communicatiedoelstelling bedenken in de context van een concrete case. |
Kan kritisch beoordelen aan de hand van een case of het bedrijf in kwestie geslaagd is om zijn communicatiedoelstelling te bereiken. |
Kan de hiërarchie van effecten argumenteren. |
Kan geïntegreerde marketingcommunicatie herkennen. |
Kan het communicatiemodel nauwkeurig beschrijven en uitleggen. |
Kan de elementen van de marketingcommunicatiemix definiëren. |
Kan de push- en pullstrategie illustreren met voorbeelden. |
Kan in het kader van een marketingcommunicatieplan een commerciële presentatie voor de beoogde doelgroep brengen. |
Kan een geïntegreerde communicatiemix samenstellen. |
Leerinhoud
1. Het belang van geïntegreerde marketingcommunicatie 2. Hindernissen voor geïntegreerde marketingcommunicatie 3. Het marketingcommunicatieproces en zijn betekenis 4. Hoe verwerken mensen marketingcommunicatie? 5. Het opzetten van een reclamecampagne: doelgroep, doelstelling, budget, boodschapstrategie, creatieve uitwerking 6. Inleiding tot de mediaplanning
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Kotler, Ph. Principes van marketing (2013), Benelux: Pearson (hoofdstukken 14-16)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 70,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |