Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
10 studiepunten
Co-titularis(sen): Goidts Christophe, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 120,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel geeft een volledig overzicht van de fundamenten, technieken en toepassingen van marketingcommunicatie, online en offline. De student gaat met de technieken en instrumenten zelf aan de slag.
Begincompetenties (tekst)
De student kent de algemene principes van marketing en marketingcommunicatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
Kan de rol en het belang van Conversion management in het geheel van digitale marketing uitleggen |
Kan een toepassing van de vijf offline instrumenten kritisch beoordelen |
Kan een sponsordossier samenstellen |
Kan zelfstandig een marketing pr-actie uitwerken. |
Kan een overzicht geven van de digitale media en de link beschrijven met de ‘customer journey’ en de marketingprocessen |
Kan eenvoudige websites en een blog opmaken en kennen de belangrijkste aandachtspunten en kenmerken van een effectieve website |
Kan de begrippen ‘e-mailmarketing’, remarketing, content marketing, virale marketing, mobiele marketing, en sociale media in detail omschrijven en het nut in de totale digitale strategie aangeven |
Kan het begrip ‘search engine optimization (SEO)’ en de vier belangrijke elementen voor goede SEO toelichten |
Kan omschrijven wat Google Analytics helpt meten |
Kan de mogelijke vormen van webadvertising (SEA) beschrijven en aangeven hoe resultaten gemeten worden en kostenmodellen opgebouwd worden |
Kan belangrijke noden en uitgangspunten van de klant de?niëren, ordenen en rapporteren naar het gepaste kanaal. |
Kan het begrip Branding vertalen naar een praktisch plan van aanpak |
Kan een bewuste keuze voor een online strategie motiveren. |
Kan het begrip kwantitatief onderzoek definiëren |
Leerinhoud
- Reclamevormen en de stappen in de campagne-ontwikkeling - Public Relations als communicatie-instrument - Sponsoringvormen en hoe stel ik een sponsordossier samen? - Wetten van Direct marketing, databasemarketing - Mediaplanning:hoe stel ik een mediaplan op? - Hoe return van een campagne beoordelen?
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Kotler, Ph. Principes van Marketing (2013) Benelux: Pearson - Cases en toepassingen uit de praktijk van de lectoren.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |