Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Marketing communicatie: instrumenten31836/1881/2021/1/61
Studiegids

Marketing communicatie: instrumenten

31836/1881/2021/1/61
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Co-titularis(sen): Goidts Christophe, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 120,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel geeft een volledig overzicht van de fundamenten, technieken en toepassingen van marketingcommunicatie, online en offline. De student gaat met de technieken en instrumenten zelf aan de slag. 

Begincompetenties (tekst)

De student kent de algemene principes van marketing en marketingcommunicatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
Kan de rol en het belang van Conversion management in het geheel van digitale marketing uitleggen
Kan een toepassing van de vijf offline instrumenten kritisch beoordelen
Kan een sponsordossier samenstellen
Kan zelfstandig een marketing pr-actie uitwerken.
Kan een overzicht geven van de digitale media en de link beschrijven met de ‘customer journey’ en de marketingprocessen
Kan eenvoudige websites en een blog opmaken en kennen de belangrijkste aandachtspunten en kenmerken van een effectieve website
Kan de begrippen ‘e-mailmarketing’, remarketing, content marketing, virale marketing, mobiele marketing, en sociale media in detail omschrijven en het nut in de totale digitale strategie aangeven
Kan het begrip ‘search engine optimization (SEO)’ en de vier belangrijke elementen voor goede SEO toelichten
Kan omschrijven wat Google Analytics helpt meten
Kan de mogelijke vormen van webadvertising (SEA) beschrijven en aangeven hoe resultaten gemeten worden en kostenmodellen opgebouwd worden
Kan belangrijke noden en uitgangspunten van de klant de?niëren, ordenen en rapporteren naar het gepaste kanaal.
Kan het begrip Branding vertalen naar een praktisch plan van aanpak
Kan een bewuste keuze voor een online strategie motiveren.
Kan het begrip kwantitatief onderzoek definiëren

Leerinhoud

- Reclamevormen en de stappen in de campagne-ontwikkeling - Public Relations als communicatie-instrument - Sponsoringvormen en hoe stel ik een sponsordossier samen? - Wetten van Direct marketing, databasemarketing - Mediaplanning:hoe stel ik een mediaplan op? - Hoe return van een campagne beoordelen? 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Kotler, Ph. Principes van Marketing (2013) Benelux: Pearson - Cases en toepassingen uit de praktijk van de lectoren. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges60,00 uren
Practicum en/of oefeningen40,00 uren
Werkplekleren en/of stage20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00