Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
mc@ap.be
Technieken van marktonderzoek31840/1881/2021/1/03
Studiegids

Technieken van marktonderzoek

31840/1881/2021/1/03
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaerts Bart, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 260,00 uren

Korte omschrijving

Deel 1 (afstandsonderwijs): de student voert een kwantitatief marktonderzoek uit. Hiervoor zal hij een vragenlijst opstellen via een webbased bevragingstool en de antwoorden via de statistische technieken leren verwerken. De student stelt zelf in samenspraak met de lector, een vragenlijst op van een zelfgekozen onderzoek, het liefst vanuit de beroepsomgeving. De student activeert deze via een webbased bevragingstool, verwerkt de resultaten en presenteert het onderzoek aan de hand van een PowerPointpresentatie. 
Deel 2: inleidende begrippen uit de marketingresearch • Marktonderzoek: definities • Basisvormen van gegevensverzameling • Steekproeven • Veldwerk • Gegevensverwerking • Observatie • Kwalitatief marktonderzoek versus kwantitatief onderzoek 

OLR-Leerdoelen (lijst)

specifieke eindcompetenties
Kan het begrip kwaltitatief onderzoek definiëren
Kan de verschillende vormen van kwalitatief onderzoek uitleggen
Kan een definitie geven van het begrip marktonderzoek
Kan de verschillende criteria opsommen voor de toepassing van marktonderzoek
Kan het onderscheid definiëren tussen desk- en field research
Kan de verschillende stappen opsommen in het marktonderzoeksproces
Kan het verschil verklaren tussen continu en ad hoc onderzoek
Kan de voordelen opsommen bij de inschakeling van een marktonderzoeksbureau
Kan de structuur en organisatie opsommen van marktonderzoeksbureau
Kan het verschil tussen adhoc en continu marktonderzoek verklaren
Kan het verschil tussen primair en secundair onderzoek verklaren
Kan een onderzoeksvraag opstellen
Kan een vragenlijst via een webbased online marktonderzoek aan de hand van een bevragingstool opstellen
Kan een vragenlijst via een webbased online marktonderzoek aan de hand van een bevragingstool afnemen
Kan een marktonderzoek afgenomen via een webbased bevragingstyool verwerken
Kan de belangsrijkste grafieken maken met EXCEL
Kan de verschiilende vraagvormen definiëren via een online webbased bevragingstool
Kan de verschillende vormen van centrummaten interpreteren met EXCEL
Kan de verschillende vormen van spreidingsmaten interpreteren met EXCEL
Kan zijn online marktonderzoek presenteren
Kan zijn online marktonderzoek neerschrijven
Kan de verschillende motivatietheorieën bespreken

Leerinhoud

DEEL 1: De beschrijvende statistische technieken met EXCEL en/of de webbased tool kunnen toepassen (grafieken, tabellen, analyse, gegevensbestand en codeboek aanmaken, klasse-indelingen maken, kruistabellen, correlatie- en regressie, multiple responsvragen verwerken,……..). De student voert een kwantitatief marktonderzoek uit. Hiervoor zal hij een vragenlijst opstellen via een webbased bevragingstool en de antwoorden via de technieken aangeleerd in EXCEL leren verwerken. De student stelt zelf in samenspraak met de lector, een vragenlijst op van een zelfgekozen onderzoek, het liefst vanuit de beroepsomgeving. De student activeert deze via een webbased bevragingstool, verwerkt de resultaten in EXCEL en/of een webbased bevragingstool en presenteert het onderzoek aan de hand van een PowerPointpresentatie. 
DEEL 2: inleidende begrippen uit de marketingresearch • Marktonderzoek: definities • Basisvormen van gegevensverzameling • Steekproeven • Veldwerk • Gegevensverwerking • Observatie • Kwalitatief marktonderzoek versus kwantitatief onderzoek 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Eigen cursusnota's aangeboden via het digitaal leerplatform Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen228,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarProjectopdracht50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: Afstandsonderwijs Het luik afstandsonderwijs (‘lesinhouden deel 1’) bestaat uit maximaal 5 deeltaken die de student elektronisch maakt, uploadt op het elektronisch leerplatform en daarnaast ook in papieren versie indient bij de lector op de data die bij de start van de cursus worden meegedeeld. Het maken van deze deeltaken is verplicht. De student dient alle deeltaken te maken. Indien de student één of meer deeltaken niet maakt volgens de afspraken en richtlijnen, behaalt de student geen punten op de totaliteit van het gedeelte afstandsonderwijs (d.w.z. een score 0) De student moet minstens 50% behalen op het gedeelte afstandsonderwijs om aan het schriftelijk examen te mogen deelnemen. Indien de student voor de totaliteit van de module niet slaagt, worden de afstandstaken automatisch overgeheveld naar de tweede zittijd. De student mag dus niet opnieuw de taken maken voor de tweede zittijd. Afsluitende evaluatie eerste examenkans: Het examen bestaat uit twee delen, nl. (1) een traditioneel schriftelijk examen en (2) een gedeelte afstandsonderwijs. Het traditioneel schriftelijk examen vindt plaats op het eind van het semester waarin de cursus plaatsvond en peilt naar kennis, inzicht en het kunnen leggen van verbanden. Dit examen verloopt gesloten boek. Dit schriftelijk examen is identiek van opzet in de diverse zittijden. Afsluitende evaluatie tweede examenkans: Het schriftelijke examen in de tweede examenkans is identiek van opzet. Inhaalevaluatie bij gewettigde afwezigheid: Mogelijk na overleg met de lesgever Berekening eindresultaat: Eerste examenkans: De aggregatie (samenvoeging) van de scores van beide examengedeelten (schriftelijk examen en afstandsonderwijs) verloopt als volgt. Indien de student voor het gedeelte afstandsonderwijs een deelscore van tenminste 50% behaalt, wordt het gewogen rekenkundig gemiddelde van beide examengedeelten als eindcijfer gehanteerd. De deelscore voor het traditioneel schriftelijk examen krijgt daarbij een weging 50% en de deelscore voor het gedeelte afstandsonderwijs een weging 50%. Indien de student voor het gedeelte afstandsonderwijs een deelscore van minder dan 50% behaalt, wordt als eindcijfer het laagste deelcijfer genomen. Tweede examenkans Wanneer de student niet slaagt voor de module als geheel in de eerste examenkans, dan wordt het cijfer voor afstandsonderwijs meegenomen naar de tweede examenkans (zie onderdeel afstandsonderwijs). De student kan m.a.w. het gedeelte afstandsonderwijs niet hernemen in de tweede zittijd.