Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat marketing (uitdovend - Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
10 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaerts Bart, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 260,00 uren
Korte omschrijving
Deel 1 (afstandsonderwijs): de student voert een kwantitatief marktonderzoek uit. Hiervoor zal hij een vragenlijst opstellen via een webbased bevragingstool en de antwoorden via de statistische technieken leren verwerken. De student stelt zelf in samenspraak met de lector, een vragenlijst op van een zelfgekozen onderzoek, het liefst vanuit de beroepsomgeving. De student activeert deze via een webbased bevragingstool, verwerkt de resultaten en presenteert het onderzoek aan de hand van een PowerPointpresentatie.
Deel 2: inleidende begrippen uit de marketingresearch • Marktonderzoek: definities • Basisvormen van gegevensverzameling • Steekproeven • Veldwerk • Gegevensverwerking • Observatie • Kwalitatief marktonderzoek versus kwantitatief onderzoek
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
Kan het begrip kwaltitatief onderzoek definiëren |
Kan de verschillende vormen van kwalitatief onderzoek uitleggen |
Kan een definitie geven van het begrip marktonderzoek |
Kan de verschillende criteria opsommen voor de toepassing van marktonderzoek |
Kan het onderscheid definiëren tussen desk- en field research |
Kan de verschillende stappen opsommen in het marktonderzoeksproces |
Kan het verschil verklaren tussen continu en ad hoc onderzoek |
Kan de voordelen opsommen bij de inschakeling van een marktonderzoeksbureau |
Kan de structuur en organisatie opsommen van marktonderzoeksbureau |
Kan het verschil tussen adhoc en continu marktonderzoek verklaren |
Kan het verschil tussen primair en secundair onderzoek verklaren |
Kan een onderzoeksvraag opstellen |
Kan een vragenlijst via een webbased online marktonderzoek aan de hand van een bevragingstool opstellen |
Kan een vragenlijst via een webbased online marktonderzoek aan de hand van een bevragingstool afnemen |
Kan een marktonderzoek afgenomen via een webbased bevragingstyool verwerken |
Kan de belangsrijkste grafieken maken met EXCEL |
Kan de verschiilende vraagvormen definiëren via een online webbased bevragingstool |
Kan de verschillende vormen van centrummaten interpreteren met EXCEL |
Kan de verschillende vormen van spreidingsmaten interpreteren met EXCEL |
Kan zijn online marktonderzoek presenteren |
Kan zijn online marktonderzoek neerschrijven |
Kan de verschillende motivatietheorieën bespreken |
Leerinhoud
DEEL 1: De beschrijvende statistische technieken met EXCEL en/of de webbased tool kunnen toepassen (grafieken, tabellen, analyse, gegevensbestand en codeboek aanmaken, klasse-indelingen maken, kruistabellen, correlatie- en regressie, multiple responsvragen verwerken,……..). De student voert een kwantitatief marktonderzoek uit. Hiervoor zal hij een vragenlijst opstellen via een webbased bevragingstool en de antwoorden via de technieken aangeleerd in EXCEL leren verwerken. De student stelt zelf in samenspraak met de lector, een vragenlijst op van een zelfgekozen onderzoek, het liefst vanuit de beroepsomgeving. De student activeert deze via een webbased bevragingstool, verwerkt de resultaten in EXCEL en/of een webbased bevragingstool en presenteert het onderzoek aan de hand van een PowerPointpresentatie.
DEEL 2: inleidende begrippen uit de marketingresearch • Marktonderzoek: definities • Basisvormen van gegevensverzameling • Steekproeven • Veldwerk • Gegevensverwerking • Observatie • Kwalitatief marktonderzoek versus kwantitatief onderzoek
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Eigen cursusnota's aangeboden via het digitaal leerplatform Digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie: Afstandsonderwijs Het luik afstandsonderwijs (‘lesinhouden deel 1’) bestaat uit maximaal 5 deeltaken die de student elektronisch maakt, uploadt op het elektronisch leerplatform en daarnaast ook in papieren versie indient bij de lector op de data die bij de start van de cursus worden meegedeeld. Het maken van deze deeltaken is verplicht. De student dient alle deeltaken te maken. Indien de student één of meer deeltaken niet maakt volgens de afspraken en richtlijnen, behaalt de student geen punten op de totaliteit van het gedeelte afstandsonderwijs (d.w.z. een score 0) De student moet minstens 50% behalen op het gedeelte afstandsonderwijs om aan het schriftelijk examen te mogen deelnemen. Indien de student voor de totaliteit van de module niet slaagt, worden de afstandstaken automatisch overgeheveld naar de tweede zittijd. De student mag dus niet opnieuw de taken maken voor de tweede zittijd. Afsluitende evaluatie eerste examenkans: Het examen bestaat uit twee delen, nl. (1) een traditioneel schriftelijk examen en (2) een gedeelte afstandsonderwijs. Het traditioneel schriftelijk examen vindt plaats op het eind van het semester waarin de cursus plaatsvond en peilt naar kennis, inzicht en het kunnen leggen van verbanden. Dit examen verloopt gesloten boek. Dit schriftelijk examen is identiek van opzet in de diverse zittijden. Afsluitende evaluatie tweede examenkans: Het schriftelijke examen in de tweede examenkans is identiek van opzet. Inhaalevaluatie bij gewettigde afwezigheid: Mogelijk na overleg met de lesgever Berekening eindresultaat: Eerste examenkans: De aggregatie (samenvoeging) van de scores van beide examengedeelten (schriftelijk examen en afstandsonderwijs) verloopt als volgt. Indien de student voor het gedeelte afstandsonderwijs een deelscore van tenminste 50% behaalt, wordt het gewogen rekenkundig gemiddelde van beide examengedeelten als eindcijfer gehanteerd. De deelscore voor het traditioneel schriftelijk examen krijgt daarbij een weging 50% en de deelscore voor het gedeelte afstandsonderwijs een weging 50%. Indien de student voor het gedeelte afstandsonderwijs een deelscore van minder dan 50% behaalt, wordt als eindcijfer het laagste deelcijfer genomen. Tweede examenkans Wanneer de student niet slaagt voor de module als geheel in de eerste examenkans, dan wordt het cijfer voor afstandsonderwijs meegenomen naar de tweede examenkans (zie onderdeel afstandsonderwijs). De student kan m.a.w. het gedeelte afstandsonderwijs niet hernemen in de tweede zittijd.