Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Taalontwikkelend lesgeven
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Taalontwikkelend lesgeven
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: De Grave Hanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren
Korte omschrijving
Principes van taalontwikkelend lesgeven leren kennen en toepassen op concreet materiaal
OLR-Leerdoelen (lijst)
G: interactie: taal ontwikkelen
Legt het gebruik en nut van Standaardnederlands en andere registers in een grootstedelijke onderwijscontext in eigen woorden uit.
|
Bespreekt het verschil tussen vak-, school- en thuistaal.
|
Past de principes context, interactie en taalsteun toe op een lesvoorbereiding uit het eigen vakgebied.
|
Reikt taalontwikkelende strategieën aan om zijn leerlingen te laten lezen, schrijven, spreken en luisteren in functie van een optimale verwerving van de vakinhouden.
|
Reflecteert over zijn eigen taalontwikkelend handelen.
|
B: leerbevordering: doelgericht werken
Herkent en benoemt talige doelen in de lesdoelstellingen.
|
Leerinhoud
Het debat verkennen rond het taalgebruik van de leerkracht in de grootstedelijke onderwijscontext.
Het kader en de toepassingsmogelijkheden van taalontwikkelend lesgeven verkennen met het oog op de talige diversiteit in de klas. Een beknopt lesscenario analyseren en opstellen aan de hand van de pijlers van taalontwikkelend lesgeven. Voorbeelden verkennen en opstellen van toegankelijk leermateriaal. Leerbevorderende vragen, duidelijke mondelinge en schriftelijke instructies, opdrachten, on-line tools en feedback verkennen en formuleren. Het formuleren van talige doelen via woordenschatdidactiek.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal via Digitab
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 30,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 70,00 | |