Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Praktijk B
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Grave Hanne, Geens Leen, Hoet Hans
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren
Korte omschrijving
Uitwerken en uitvoeren van lesfasen in de schoolcontext; verder uitwerken van portfolio ahv ondermeer supervisie
Onderwijsorganisatie (tekst)
80% aanwezigheid is verplicht. Als je afwezig bent dan moet je deze wettigen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G: interactie: taal ontwikkelen
hanteert mondeling en schriftelijk gepast taalgebruik |
stimuleert een gepast en vakgericht taalgebruik bij leerlingen |
I: interactie: de klas managen
bewaart het overzicht over de klasgroep tijdens het uitvoeren van de lessen |
M: zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
formuleert duidelijke en concrete suggesties ter bijsturing van de les rond vakoverschrijdende eindtermen na deze te hebben uitgevoerd |
gaat gericht en kritisch om met feedback van studenten, lectoren en mentoren |
O: zelfontwikkeling: planmatig handelen
voert aan de stage verbonden administratie correct uit |
B: leerbevordering: doelgericht werken
De student selecteert en concretiseert leerplandoelen |
D: leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
gebruikt gerichte en betrouwbare bronnen bij het uitwerken van lessen |
verbreedt en verdiept de eigen kennis en vaardigheden |
gebruikt en vermeldt gerichte en betrouwbare bronnen bij het uitwerken van lessen
|
L: interactie: inspirerend coachen
stelt gerichte vragen en geeft gericht feedback aan collega's |
N: zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
de student gaat gepast om met de verwachtingen van de stageschool |
A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
de student omschrijft de algemene en specifieke beginsituatie van de klasgroep en individuele leerlingen |
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
ontwerpt een functionele lesvoorbereiding voor de hele klasgroep |
voert de uitgewerkte les doelgericht uit |
Leerinhoud
In deze stage observeer je een klasgroep voor het vak/de vakken die je zal geven. Je voert, nadat je je een beeld vormde van de beginsituatie, een aantal lessen in co-teaching uit met je mentor.
Je werkt verder aan je portfolio door middel van supervisie en persoonlijke ontwikkelingsplannen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus via digitap
Stagereglement
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | |
Academiejaar | Stage | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
Voor de stage geldt 100% verplichte aanwezigheid. Voor de intervisie-momenten is er geen verplichte aanwezigheid.