Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Leren en ontwikkelen
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Leren en ontwikkelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Lahaye Michel
Andere co-titularis(sen): De Laet Els, Hoet Hans
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 175,00 uren
Korte omschrijving
Aanreiken van kaders die leren en ontwikkelen bij adolescenten beïnvloeden.
OLR-Leerdoelen (lijst)
H: interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student kan gerichte tips en adviezen geven om leren effectiever te maken, de motivatie bij leerlingen te verhogen en studieproblemen of moeilijkheden beter aan te pakken. |
A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student kan de belangrijkste uitdagingen en kenmerken van een adolescent benoemen, er eigen voorbeelden van geven en tenslotte koppelen aan recente inzichten uit de ontwikkelingspsychologie, motivatietheorie en geheugenleer. |
De student kan de belangrijkste uitdagingen van leerlingen met leer-, gedrags- en ontwikkelingsuitdagingen herkennen in een casus en koppelen aan de juiste theoretische begrippen en inzichten. |
Leerinhoud
- Inleiding
- Adolescentiepsychologie
- Leren & Geheugen
- Ons Feilbaar Brein
- Motivatie
- Faalangst
- ADHD
- Dyslexie en Dyscalculie
- ASS bij normaalbegaafde leerlingen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit zowel een onderdeel taak als een onderdeel examen. Als de student in de eerste examenperiode voor het opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één van de twee onderdelen een resultaat behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit onderdeel niet opnieuw afleggen in tweede examenperiode.
De onderdelen waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.