Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Praktijk B32104/1840/2021/1/51
Studiegids

Praktijk B

32104/1840/2021/1/51
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor (Lier) als Praktijk B
  • Verkorte educatieve bachelor (Mechelen) als Praktijk B
  • Verkorte educatieve bachelor (Turnhout) als Praktijk B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Vermylen Paul
Andere co-titularis(sen): De Belder Imke, De Beule Els, Geens Leen, Hoet Hans, Kustermans Stijn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Praktijk A OF simultaan te volgen met Praktijk A.

Korte omschrijving

Uitwerken en uitvoeren van lesfasen in de schoolcontext; verder uitwerken van portfolio ahv ondermeer supervisie

Onderwijsorganisatie (tekst)

80% aanwezigheid is verplicht. Als je afwezig bent dan moet je deze wettigen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Omschijft de algemene en specifieke beginsituatie van de klasgroep en individuele leerlingen
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
voert de uitgewerkte les doelgericht uit
Analyseert een les vanuit de specifiek aangereikte vakdidactiek
D: leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
verbreedt en verdiept de eigen kennis en vaardigheden
gebruikt en vermeldt gerichte en betrouwbare bronnen bij het uitwerken van lessen
I: interactie: de klas managen
bewaart het overzicht over de klasgroep tijdens het uitvoeren van de lessen
G: interactie: taal ontwikkelen
stimuleert een gepast en vakgericht taalgebruik bij leerlingen
Hanteert mondeling en schriftelijk gepast taalgebruik
M: zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Gaat gericht en kritisch om met feedback van studenten, lectoren en mentoren
O: zelfontwikkeling: planmatig handelen
Voert aan de stage verbonden administratie correct uit
N: zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
de student gaat gepast om met de verwachtingen van de stageschool

Leerinhoud

In deze stage observeer je een klasgroep voor het vak/de vakken die je zal geven. Je voert, nadat je je een beeld vormde van de beginsituatie, een aantal lessen in co-teaching uit met je mentor.

Je werkt verder aan je portfolio door middel van supervisie en persoonlijke ontwikkelingsplannen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus via digitap

Stagereglement

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werkplekleren en/of stage15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarStage60,00

Toetsing (tekst)

Voor de stage geldt 100% verplichte aanwezigheid. Voor de intervisie-momenten is er geen verplichte aanwezigheid.