Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat accounting administration, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Neve Anja, Uytterhoeven Patrick, Waterschoot Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Werkplekleren 1 behandelt de praktijk van de boekhouding, probleemoplossend denken en teamwerk.
Het olod Werkplekleren 1 bereidt voor op het olod Werkplekleren 2.
OLR-Leerdoelen (lijst)
12: Deontologisch handelen: handelt deontologisch, respecteert interne en externe procedures, is alert voor fraude en is zelfkritisch.
De student is zich bewust van de evoluerende boekhoudprincipes. |
De student past de verworven ICT-vaardigheden toe bij het ontwikkelen van het portfolio. |
De student voert een gedetailleerde boekhouding volgens de geldende boekhoudkundige principes. |
01: Verkoopfacturen, creditnota's, debiteurenbeheer: maakt de verkoopfacturen en creditnota’s op en onderneemt de nodige acties in het kader van het debiteurenbeheer.
De student communiceert respectvol. |
05: Boekhoud- en kantoorsoftware: houdt de onderliggende databanken van de boekhoudsoftware up-to-date, werkt vlot met de courante boekhoud- en kantoorsoftware.
De student toont verantwoordelijkheidszin. |
11: Levenslang leren: onderhoudt het eigen deskundigheidsniveau door de recente ontwikkelingen en de wetgeving eigen aan de sector op te volgen en is business compliant.
De student werkt in team. |
De student observeert de workflow in een multidisciplinaire, interculturele beroepsomgeving. |
08: Communiceren: communiceert op doeltreffende wijze over de eigen werkzaamheden in functie van de boekhouding.
De student vindt zelfstandig informatie en verwerkt ze kritisch en objectief. |
De student handelt deontologisch correct. |
10: Teamgericht werken: werkt teamgericht in een multidisciplinaire, interculturele en/of internationale beroepsomgeving.
De student reflecteert over zijn eigen competenties en is bereid ze bij te werken. |
De student hanteert de gepaste omgangsvormen. |
De student toont zin voor initiatief. |
De student toont doorzettingsvermogen. |
De student start met de opmaak van een persoonlijk ontwikkelingsplan. |
Leerinhoud
- vaardigheden omtrent teamwork inoefenen
- probleemoplossend denken
- zoeken naar een werkplek voor observatiestage
- verslag en een presentatie voorbereiden
- kennismaking werkveld tijdens observatiestage (1 dag)
- werken aan professionele persoonlijkheid a.d.h.v. persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Er wordt door de lector gebruik gemaakt van een eigen cursus.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 50,00 | Presentatie bedrijfsbezoek 40% - individuele opdrachten 10% |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 60,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 40,00 | Presentatie bedrijfsbezoeken 50% - individuele opdrachten 10% |