Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Werkplekleren 332165/1852/2021/1/04
Studiegids

Werkplekleren 3

32165/1852/2021/1/04
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat accounting administration, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Co-titularis(sen): Campo Catherine, Geerts Dave, Vervoort Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 232,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel behandelt fiscaliteit in een boekhoud- en/of accountantskantoor. Het bereidt de student tevens voor op een operationele functie in een boekhoudkundige omgeving.

Het opleidingsonderdeel Werkplekleren 3 - 4  (avondonderwijs) behandelt de uitoefening in het werkveld in de vorm een stage in een boekhoud- en/of accountantskantoor, een financiële en/of boekhoudkundige afdeling van een bedrijf. Het bereidt voor op een operationele functie in een boekhoudkundige omgeving. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

12: Deontologisch handelen: handelt deontologisch, respecteert interne en externe procedures, is alert voor fraude en is zelfkritisch.
De student voert een gedetailleerde boekhouding volgens de geldende boekhoudkundige principes.
De student beschrijft de opmaak van verkoopfacturen en creditnota's.
De student berekent de verkoopprijs en de kostprijs
01: Verkoopfacturen, creditnota's, debiteurenbeheer: maakt de verkoopfacturen en creditnota’s op en onderneemt de nodige acties in het kader van het debiteurenbeheer.
De student onderneemt de nodige acties in het kader van het crediteurenbeheer en de voorraadadministratie zoals kasbeheer, bewegingen in de voorraad bijhouden (LIFO, FIFO).
De student werkt vlot met de kantoorsoftware (de student kan de basis Excel toepassen in het werkveld).
De student beschrijft de te ondernemen acties in het kader van het debiteurenbeheer zoals periodiek checken wie niet betaald heeft, lijsten trekken, terugkoppelen aan de verschillende diensten, processen in kaart brengen, bij lancunes vragen om instructie, ...
De student reflecteert over de te ondernemen acties in het kader van het debiteurenbeheer zoals periodiek checken wie niet betaald heeft, lijsten trekken, terugkoppelen aan de verschillende diensten, processen in kaart brengen, bij lancunes vragen om instructie, ...
De student beschrijft de input voor de betalingen.
03: Verkoopprijs, kostprijs, budgettering: heeft inzicht in de totstandkoming van een verkoopprijs met inbegrip van de berekening van een kostprijs, heeft inzicht in de bouwstenen van budgettering en volgt de bestaande budgetten mee op. 
De student stelt een sollicitatiebrief op.
05: Boekhoud- en kantoorsoftware: houdt de onderliggende databanken van de boekhoudsoftware up-to-date, werkt vlot met de courante boekhoud- en kantoorsoftware.
De student bereidt de fiscale dossiers mee voor en levert bewijsmateriaal aan voor controle.
De student werkt mee aan de btw-aangiftes.
De student reflecteert over hoe hij de onderliggende databanken van de boekhoudsoftware up-to-date houdt en hoe hij werkt met de courante boekhoudsoftware en kantoorsoftware (basis Excel).
De student beschrijft de voorbereiding van de fiscale dossiers en het aanleveren van bewijsmateriaal voor controle, de btw-aangiftes en de reconciliaties.
07: Proef- en saldibalans, jaarrekening, inventarisboekingen, centralisatie: bereidt de proef- en saldibalans en de jaarrekening voor in functie van de periodieke en jaarafsluiting, doet de courante inventarisboekingen en de centralisatie.
De student communiceert op doeltreffende wijze op de werkplek.
De student volgt administratieve dossiers op (verzekeringen, schadedossiers, huurcontracten, ... ).
De student reflecteert over de voorbereiding van de proef- en saldibalans en de jaarrekening in functie van de periodieke afsluiting en over de toepassing van inventarisatieboekingen en centralisatie.
De student beschrijft de toepassing van inventarisboekingen en centralisatie.
De student communiceert/reflecteert over de eigen werkzaamheden.
09: Documenteren: maakt gestandaardiseerde rapporten en analyses op vraag van de leidinggevende en volgt administratieve dossiers op.
De student werkt teamgericht in zijn beroepsomgeving.
De student beschrijft hoe hij deontologisch correct handelt.
De student reflecteert over de opmaak van gestandaardiseerde rapporten en analyses op vraag van de leidinggevende en over de opvolging van administratieve dossiers (verzekeringen, schadedossiers, huurcontracten, ... ).
De student volgt recente ontwikkelingen en de wetgeving eigen aan de sector op en is business compliant.
11: Levenslang leren: onderhoudt het eigen deskundigheidsniveau door de recente ontwikkelingen en de wetgeving eigen aan de sector op te volgen en is business compliant.
De student reflecteert over zijn deontologisch handelen (groei, werkpunten, ... ).
02: Betalingen, crediteurenbeheer, voorraadadministratie: voert betalingen uit binnen de eigen bevoegdheid voor goedgekeurde bewijsstukken en onderneemt de nodige acties in het kader van het crediteurenbeheer en de voorraadadministratie.
De student codeert en verwerkt de documenten in het aankoop-, verkoop-, financieel en divers dagboek en doet de afstemmingscontrole met de onderliggende bewijsstukken.
De student onderneemt de nodige acties in het kader van het debiteurenbeheer zoals periodiek checken wie niet betaald heeft, lijsten trekken, terugkoppelen aan de verschillende diensten, processen in kaart brengen, bij lancunes vragen om instructie, ...
De student beschrijft het coderen en verwerken van de documenten in het aankoop-, verkoop-, financieel en divers dagboek en beschrijft de afstemmingscontrole met de onderliggende bewijsstukken.
04: Dagboek coderen, analytische boekhouding: codeert en verwerkt de documenten in het aankoop-, verkoop-, financieel- en divers dagboek, houdt de analytische boekhouding bij en doet de afstemmingscontrole met de onderliggende bewijsstukken.
De student houdt de onderliggende databanken van de boekhoudsoftware up-to-date en werkt vlot met de courante boekhoudsoftware.
De student reflecteert over het coderen en verwerken van de documenten in het aankoop-, verkoop-, financieel en divers dagboek en over de afstemmingscontrole met de onderliggende bewijsstukken.
De student beschrijft hoe hij de onderliggende databanken van de boekhoudsoftware up-to-date houdt en hoe hij werkt met de courante boekhoudsoftware en kantoorsoftware (basis Excel).
06: Fiscale dossiers, btw-aangiftes en -reconciliaties: bereidt fiscale dossiers en controles voor onder toezicht van een leidinggevende en levert de nodige informatie aan het sociaal secretariaat, doet de btw-aangiftes en -reconciliaties.
De student bereidt de de proef- en saldibalans en de jaarrekening voor in functie van de periodieke afsluiting.
De student doet de reconciliaties.
De student past inventarisboekingen en centralisatie toe.
De student reflecteert over de voorbereiding van de fiscale dossiers en het aanleveren van bewijsmateriaal voor controle, de btw-aangiftes en de reconciliaties.
De student beschrijft de voorbereiding van de proef- en saldibalans en de jaarrekening in functie van de periodieke afsluiting.
08: Communiceren: communiceert op doeltreffende wijze over de eigen werkzaamheden in functie van de boekhouding.
De student maakt gestandaardiseerde rapporten en analyses op vraag van de leidinggevende.
De student beschrijft de opvolging van administratieve dossiers (verzekeringen, schadedossiers, huurcontracten, ... ).
10: Teamgericht werken: werkt teamgericht in een multidisciplinaire, interculturele en/of internationale beroepsomgeving.
De student maakt verkoopfacturen en creditnota's op.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Er wordt gebruik gemaakt van de stagehandleiding en stagebeoordelingsformulieren.

Wat de specifieke inhoud betreft wordt er gebruik gemaakt van een taakfiche.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)216,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)16,00 uren
Dagtraject
Werkplekleren en/of stage216,00 uren
Werktijd buiten de contacturen16,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio20,00
AcademiejaarReflectieopdracht10,00
AcademiejaarStage70,00