Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Public relations30423/1858/2021/1/01
Studiegids

Public relations

30423/1858/2021/1/01
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Desmet Philippe, Hoxhaxhiku Riad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

In het olod Public Relations bekijken we met wie en op welke wijze we relaties moeten onderhouden om een kwaliteitsvolle loreca-onderneming te worden (of blijven). PR is geen exacte wetenschap en hét juiste antwoord bestaat meestal niet. Het is belangrijker om een goede PR-attitude te ontwikkelen. 

We onderzoeken ook hoe je op een correcte manier kan omgaan met sociale media zoals Facebook, sites zoals TripAdvisor, Zoover, Trivago en Google.

OLR-Leerdoelen (lijst)

04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken. 
De student past de actualiteit toe op het vakgebied logiesmanagement.
De student beoogt een langetermijnrelatie met aandacht voor klanttevredenheid en -loyaliteit.
De student analyseert klantengedrag en streeft naar klantenbehoud.
06: Activiteiten afdeling promoten: Voert promotie voor de activiteiten van de eigen afdeling en zet hiervoor adequate informatie- en communicatiemiddelen in.  
De student past de klachtenbehandelingsprocedure toe.
12: Meertalig functioneel communiceren: Communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context. 
De student communiceert op een empathische, gestructureerde, overtuigende en respectvolle manier met gasten/klanten, collega’s en leveranciers in de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student communiceert constructief en compromisgericht in conflictsituaties uit de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student reageert adequaat op non-verbale boodschappen en verzorgt zelf zijn/haar lichaamstaal in de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student communiceert op een duidelijke, hoffelijke en taalkundig correcte manier via diverse geschreven media in de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector.
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de  correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.  
De student past de actualiteit toe op het vakgebied logiesmanagement.
02: Afdelingsspecifieke activiteiten organiseren, coördineren en evalueren: Organiseert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten en coördineert en evalueert de uitvoering ervan.
De student stelt een reputatieanalyse en een reputatieplan op.
De student reageert op een adequate wijze op zowel positieve als negatieve reviews.

Leerinhoud

  • Luistervaardigheden
  • Klachtenbehandeling
  • Reputatiemanagement 
  • Selectie van sociale media
  • Analyseren online reputatie
  • Reageren op kritische en negatieve reviews
  • Beheersen van de online reputatie
  • Duurzame relaties opbouwen met de relevante doelgroepen
  • Efficiënt communiceren als tool om de reputatie te bewerken / bewaren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handboek: P. Desmet, Public Relations in de Horeca (editie 2019), verkrijgbaar via Standaard Boekhandel.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: Schriftelijke + mondelinge opdrachten doorheen de hele module over de leerinhouden van de hele module: telt mee voor 25% van het totaal. 
Het tijdig en volledig indienen van de opdrachtenbundel is een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. De student kan pas geslaagd zijn voor het geheel van de module indien hij/zij voor beide onderdelen (opdrachten en examen) afzonderlijk geslaagd is.