Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Logiesmanagement32211/1858/2021/1/71
Studiegids

Logiesmanagement

32211/1858/2021/1/71
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • logies
In andere opleidingen:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend) als Hotelmanagement en managementtechnieken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hoxhaxhiku Riad, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Logiesmanagement behandelt de managementaspecten van zowel de receptie als de reserveringssafdeling. De studenten krijgen inzichten in het reilen en zeilen van de receptie en reserveringen in de brede zin van het woord, waarbij algemene dagelijkse procedures besproken worden (SOP's). Het zijn de managementaspecten die hier vooral aan bod zullen komen: het vermarkten van het product, receptiebeheer, personeelsbeleid, productiebeheersing, prijsbeleid, kostenbeheersing, het voorspellen van omzet en afzet. Dit alles situeert zich binnen het departement van Rooms Division met het oog voor duurzaamheid en gastvrijheid. De studenten kunnen hun logieskennis etaleren gebruikmakend van meertalig vakjargon.

OLR-Leerdoelen (lijst)

04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken. 
De student past de actualiteit toe op het vakgebied logiesmanagement.
10: Bijdragen aan beheer personeelszaken, coaching en vorming afdeling: Draagt bij aan het beheer van personeelszaken en de coaching en vorming van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling.  
De student verklaart vaktermen in het Engels die voorkomen in de internationale hotelindustrie en past ze toe.
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de  correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.  
De student past de actualiteit toe op het vakgebied logiesmanagement.
De student situeert functies van een afdeling Rooms Division en van andere afdelingen in een organogram.
De student beschrijft de taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van een afdeling Rooms Division en van andere afdelingen en licht deze toe.
De student berekent een verkoopprijs en kosten in een afdeling Rooms Division
De student berekent de bezetting, de gemiddelde prijs, de revpar en yield (KPI’s)van een logies.
De student kent de verschillende mogelijkheden van up selling en cross selling.
05: Verhuur/verkoop afdeling in kaart brengen en een leven lang leren: Brengt de verhuur/verkoop van producten en diensten binnen de eigen afdeling in kaart. Op basis van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen, stuurt de gegradueerde bij in overleg met het management.
De student kent de werking van een channelmanager, distributiekanalen en internationale reserveringssystemen.
De student kent de SOP’s van de receptie en de reserveringsafdeling
De student past revenue management toe.
De student analyseert en interpreteert de KPI’s van een hotel en stelt een budget op.
De student berekent de minimale personeelsbehoefte en stelt een personeelsplan (uurrooster) op.
De student analyseert een afdeling van de organisatie en de omgeving.
De student berekent en interpreteert de Key Performance Indicators (KPI's).
De student herkent en benoemt de specifieke verschillen van de verschillende segmenten.
De student maakt een forecast.
De student verklaart trends in de markt.
De student past de pick-upanalyse toe.
De student voert een concurrentieanalyse uit en bepaalt de benchmark van afdelingsspecifieke activiteiten.
De student kent de drie basisfactoren voor het bepalen van de juiste prijs.
De student past total quality management toe voor de afdelingsspecifieke activiteiten.
09: Administratie en boekhouding afdeling uitvoeren: Voert de administratie en boekhouding van de eigen afdeling uit volgens de wettelijke normen en volgt deze op. De gegradueerde gebruikt daartoe passende software. 
De student definieert de basisbegrippen van revenue management.

Leerinhoud

• Trends in de hotelindustrie.
• Organigram, functiebeschrijvingen en personeelsbezetting. 
• Property Management System
• Total Quality Management
• Advanced Revenue management:
o Definitie en basisgegevens
o Key Performance Indicators.
o Overboeking
o Segmentatie
o Forcasting
o Pick up analyses
o Concurrentie en benchmarking
o Prijszetting en rate parity (prijsgelijkheid)
o in house sales en cross selling
o Distributiemanagement.
• Opzetten SOP's check in, financiën, check out
• Night audit
• Hospitality management training for Hospitality

Studiematerialen (lijst)

Hotel Front Office ManagementVerplicht
  • Auteur: James A Bardi

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Bardi, James A, 1947, Hotel Front Office Management, 5th edition, ISBN 978-0-470-63752-4

Verschillende hand-outs met betrekking tot trends in de markt.

http://www.4hoteliers.com
http://www.hotelschool.cornell.edu
http://www.dreamcheaper.com
http://www.horecamail.be
http://www.horecaplatform.be
http://www.hospitality-management.nl
http://www.hotelmarketing.com

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets75,00
AcademiejaarReflectieopdracht25,00Opdrachten doorheen de hele module over de leerinhouden van de hele module: telt mee voor 25% van het totaal. Het tijdig en volledig indienen van de opdrachtenbundel is een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. De student kan pas geslaagd zijn voor het geheel van de module indien hij/zij voor beide onderdelen (opdrachten en examen) afzonderlijk geslaagd is.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht25,00indien de student niet is geslaagd voor het onderdeel opdrachten zal hij/zij een nieuwe opdrachten krijgen. Deze opdrachten moeten een week voor de tweede examenkans ingeleverd zijn. Studenten die hun opdrachtenbundel niet tijdig inleverden voor de eerste examenperiode krijgen een nieuwe opdrachtenreeks voor de tweede examenperiode. In beide gevallen is het de verantwoordelijkheid van de student om zelf voor 1 juli de nieuwe opdrachten op te vragen bij de lector.

Toetsing (tekst)

Schriftelijke en mondelinge opdrachten doorheen de hele module over de leerinhouden van de hele module: telt mee voor 25% van het totaal. 
Het tijdig en volledig indienen van de opdrachtenbundel is een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. De student kan pas geslaagd zijn voor het geheel van de module indien hij/zij voor beide onderdelen (opdrachten en examen) afzonderlijk geslaagd is.