Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Verdieping catering 32216/1858/2021/1/47
Studiegids

Verdieping catering 

32216/1858/2021/1/47
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • catering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Hoxhaxhiku Riad, Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

De klassieke grootkeuken evolueert stilaan naar een kwaliteitsvolle 'gasten'dienst binnen de hospitality industry. Deze evolutie heeft gevolgen voor de organisatie van het cateringaanbod anno 2021. Tijdens de hoorcolleges wordt de student wegwijs gemaakt in het complexe kluwen van de catering- en evenementenwereld. In de opeenvolgende delen wordt de cateringmarkt toegelicht en vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd. Binnen elk segment van de sector moet men vlot kunnen inspelen op de specifieke klantenverwachtingen van zowel klant, gast als opdrachtgever. We zoeken samen naar de kritische punten, oplossingen en uitdagingen voor de cateraar in de profit en social-profit sector.

Verder gaan we op zoek naar hedendaagse trends en tendensen om uitdagende concepten te kunnen aanbieden. Praktijkcasussen vormen het uitgangspunt en tevens de rode draad voor de verdere uitdieping van dit opleidingsonderdeel. Elke student zal individueel of in groep d.m.v. opdrachten verschillende cateringaspecten bestuderen, uitwerken en presenteren.



OLR-Leerdoelen (lijst)

04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken. 
De student beoogt een langetermijnrelatie met aandacht voor klanttevredenheid en -loyaliteit.
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de  correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.  
De student verklaart verworven sectorgebonden vaktermen.
De student kan het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen definiëren en praktisch vertalen naar duurzame catering.
De student schetst een beeld van de gemeenschapsrestauratie in België met onder meer de diverse segmenten, de voor- en nadelen van uitbesteding, de organisatie- en contractmogelijkheden.
De student toont praktisch inzicht in de organisatie en het logistieke beheer (ondermeer voedselverdeelsystemen) binnen de gemeenschapsrestauratie.
De student toont praktisch inzicht in de totale markt van de buitenhuisrestauratie (structuur, huidige toestand, trends en evoluties).
De student kan de verschillen in dienstverlening benoemen en deze vertalen naar het operationele.
De student toont praktisch inzicht in de automatisering van de voedingsdienst binnen de gemeenschapsrestauratie.
De student kan het ontstaan van catering definiëren en vertalen naar de hedendaagse catering
De student toont praktisch inzicht in de hedendaagse activiteiten binnen de cateringsector
De student onderzoekt in groepsverband de toekomstige uitdagingen van de cateringsector en formuleert actiepunten.
De student kan verschillen en overeenkomsten aangeven tussen verschillende cateraars.
De student schetst de trends en tendensen i.v.m. consumptie binnen de catering om deze dan vervolgens te analyseren.
De student maakt aan de hand van een gegeven situatie een gemotiveerde keuze voor een bepaald distributiesysteem.
De student toont praktisch inzicht in merchandising en gastgerichtheid binnen de cateringsector.
De student kan voor evenementen een volume aan werk inschatten en een eindresultaat uitwerken.
03: Aanbod afdeling samenstellen: Stelt een evenwichtig, kwalitatief en commercieel rendabel aanbod samen binnen de eigen afdeling. 
De student kan verschillen en overeenkomsten aangeven tussen cateringconcepten en vertalen naar het operationele.
05: Verhuur/verkoop afdeling in kaart brengen en een leven lang leren: Brengt de verhuur/verkoop van producten en diensten binnen de eigen afdeling in kaart. Op basis van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen, stuurt de gegradueerde bij in overleg met het management.
De student signaleert trends op het gebied van gastvrijheid en speelt er verder op in qua service en aanbod.
De student verklaart trends in de markt.
02: Afdelingsspecifieke activiteiten organiseren, coördineren en evalueren: Organiseert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten en coördineert en evalueert de uitvoering ervan.
De student presenteert a.d.h.v. eigen onderzoek via vakartikels een trend en/of ontwikkeling binnen de hospitality sector.
De student kan taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van een cateringonderneming beschrijven en toelichten.
De student legt uit hoe catering op evenementen georganiseerd worden.
De student kan technische fiches met betrekking tot evenementen uitwerken.
De student werkt planmatig en stelt prioriteiten.
De student reflecteert over het eigen werk.

Leerinhoud

Deel 1 Wegwijs in de cateringwereld
H1- Denkpistes
H2- Verkenning van de cateringmarkt

Deel 2 Segmenten van de profit catering
H1- Hotellerie (overzicht)
H2- Restauration (overzicht)
H3- Cafesector (overzicht)
H4- Transportcatering
       ‘On/off board’
    Boot-, trein- en vliegtuigcatering
H5- ‘Business-catering’
Conferenties, congres, seminarie, …
Beurscatering (trade show)
H6- ‘Leisure-catering’
Recreatie- en amusementssector
Musea, markten en foren
Bioscoop
H7- Party catering
H8- Events catering

Deel 3 Segmenten van de non-profit catering
H1- Bedrijfscatering
H2- Schoolrestauratie
H3- Restauratie in het hoger onderwijs
H4-5 Restauratie in de gezondheidssector
Ziekenhuiscatering
Catering in WZC

Deel 4 Operationele catering
H1- Voedselverdeel- en distributiesystemen
H2- Logistiek bij catering

Deel 5 Cateringtrends & tendensen
H1- Gastvrijheid en loyaliteit in de catering
H2- Cateringconcepten
H3- Merchandising en benchmarking
H4- Outsoursing van diensten

Deel 6 Cateringmanagement
H1- Duurzame catering
H2- Geautomatiseerd denken in de sector
H3- Kostengericht denken in de sector




Studiematerialen (tekst): Verplicht

* Cursus en Pp-presentaties met voorbeelden en links
* Autocontrolegids voor de sector (recentste versie)
* Als ondersteuning voor de groepsopdracht wordt aanvullende informatie via digitale weg ter beschikking gesteld
* Vakliteratuur

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00Opdracht kan niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00Opdracht kan niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen.

Toetsing (tekst)

  • De opdrachten tijdig indienen via Smartschool zijn een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen.
  • De student kan pas slagen voor het opleidingsonderdeel indien hij/zij voor alle onderdelen afzonderlijk geslaagd is.