Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): Hoxhaxhiku Riad, Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Het olod ""Cateringpraktijk"" behandelt de organisatie en uitvoering van een evenement. Het olod ""Cateringpraktijk"" bereidt je voor op het realiseren van een volledig evenement, van administratie over communicatie tot operationele totstandkoming. Uitgangspunten hierbij zijn de vraag en verwachtingen van je klant/gast/opdrachtgever. Je leert hoe de dagelijkse praktijk van het runnen van een cateringbedrijf verloopt. Inzicht in een efficiënte (financiële) administratie helpt je om grip te houden op je bedrijfsfinanciën.
OLR-Leerdoelen (lijst)
04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken.
De student informeert zelfstandig gasten/klanten d.m.v. de gepaste verkooptechnieken. |
De student analyseert de behoeften van de klant en koppelt die aan de gepaste verkooptechnieken. |
12: Meertalig functioneel communiceren: Communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context.
De student raadpleegt op efficiënte wijze internetbronnen met betrekking tot de logies-, restaurant- en cateringsector. |
De student past de stijl van zijn/haar schriftelijke communicatie aan aan het profiel van de doelgroep. |
De student voert vlot gesprekken in het Nederlands (telefonisch én face to face) over een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot de logies-, restaurant- en cateringsector. |
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.
De student kan de verschillen in dienstverlening benoemen en deze vertalen naar het operationele. |
De student kan een personeelsplan voor een evenement opstellen. |
15C: Technische fiches uitwerken: Werkt technische fiches uit voor alle bereidingen in de diverse keukens. De gegradueerde bestudeert hiervoor de optimale bereidingswijze en bepaalt de efficiënte werkmethodes.
De student degusteert wijnen professioneel analytisch; beschrijft en omschrijft de aanwezige onderdelen |
11: In team werken: Werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. De gegradueerde plant de operationele werkzaamheden van het team en stuurt bij.
De student verwerft inzicht en vaardigheden a.d.h.v. verschillende casussen. |
02: Afdelingsspecifieke activiteiten organiseren, coördineren en evalueren: Organiseert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten en coördineert en evalueert de uitvoering ervan.
De student kan taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van een cateringonderneming beschrijven en toelichten. |
De student legt uit hoe catering op evenementen georganiseerd worden. |
De student kan technische fiches met betrekking tot evenementen uitwerken. |
De student werkt planmatig en stelt prioriteiten. |
De student reflecteert over het eigen werk. |
Leerinhoud
Deel 1 Organisatie evenement
- Analyse klantenverwachtingen
- Marketing
- Planning
- Offerte
- Technische fiches
Deel 2 Uitvoering evenement
• Voedselproductie
• Personeelsplan
• Dienstverlening
Deel 3 Afronding evenement
Studiematerialen (tekst): Verplicht
* Cursus en Pp-presentaties met voorbeelden en links
* Autocontrolegids voor de sector (recentste versie)
* Als ondersteuning voor de groepsopdracht wordt aanvullende informatie via digitale weg ter beschikking gesteld
* Vakliteratuur
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 60,00 | Opdracht kan niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 60,00 | Opdracht kan niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen. |
Toetsing (tekst)
- De opdrachten tijdig indienen via Smartschool zijn een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen.
- De student kan pas slagen voor het opleidingsonderdeel indien hij/zij voor alle onderdelen afzonderlijk geslaagd is.