Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat programmeren, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat systeem- en netwerkbeheer als Databanken Intro
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Maes Sven, Nys Vincent, Spaas Peter, Sturm Dimitri
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Databanken intro' behandelt de beginselen van een relationele en NoSQL-databank en het beheer van de gegevens in de databank.
Het olod 'Databanken intro' bereidt voor op het toepassen van databanken in een project.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Ontwerpen: Maakt op basis van de analyse een onderbouwd voorstel van het ontwerp, de programmeertaal en -methodiek en stemt hiervoor af met de softwareontwikkelaar, analist en/of projectleider. Houdt rekening met de vooropgestelde methodiek en doelstellingen tijdens de uitvoering van het project.
De student beschrijft het verschil tussen een relationele- en een niet-relationele-databank.
|
De student stelt een eenvoudig ERD model op.
|
03: Uitvoeren: Realiseert softwareapplicaties en gegevensstructuren. Werkt hierbij planmatig binnen de context van het projectplan, de beschikbare tools en de vooropgestelde methodiek.
De student legt bij het gebruik van SQL het verband met de databankstructuur uit. |
De student maakt een databank aan a.d.h.v. een datamodel. |
De student haalt gegevens op uit een databank aan de hand van SQL-instructies.
|
De student voert gegevens in een databank in, bewerkt ze en verwijdert ze aan de hand van SQLinstructies.
|
De student legt de basisbeginselen van het relationele databankmodel uit.
|
09: Communiceren: Verzamelt informatie, communiceert en rapporteert efficiƫnt over het geleverde werk, afgestemd op het doelpubliek. Gebruikt hiervoor ook het gepaste anderstalige vakjargon.
De student beschrijft het nut en belang van databanken voor een organisatie.
|
Leerinhoud
- Modellering van gegevens
- Unieke sleutels
- Vreemde sleutels
- Structure Query Language
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 10,00 | Momentopname op examen |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | Momentopname op examen |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie) | 40,00 | Permanent uitgesteld |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 10,00 | Momentopname op examen |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 90,00 | 40 % permanent uitgesteld en 50 % momentopname op examen |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 10,00 | Momentopname op examen |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 65,00 | Momentopname op examen |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie) | 25,00 | Permanent uitgesteld |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 10,00 | Momentopname op examen |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 90,00 | 25 % permanent uitgesteld en 65 % Momentopname op examen |
Toetsing (tekst)
Bij sommige evaluatie-onderdelen die deel uitmaken van permanente evaluatie kan aanwezigheid tijdens een specifiek contactmoment vereist/verplicht zijn. Afwezigheid op zulk moment resulteert in een 0 voor dat evaluatie onderdeel.
Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.