Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Elektronica26760/1857/2021/1/14
Studiegids

Elektronica

26760/1857/2021/1/14
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Hanssens Serge, Hendrickx Maarten, Van Loo Erwin
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Elektronica behandelt de elektronische componenten en eenvoudige gecombineerde schakelingen, alsook het programmeren met binaire logica. Het olod wordt afgesloten met de studie van filters en verschilversterkers (analoge logica).
Het olod  Elektronica bereidt voor op het werken met sensoren en IoT-schakelingen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: Communiceren: Communiceert op een gepaste manier in een sterk geglobaliseerde, internationale en meertalige beroepsomgeving.
De student legt de functionele werking van een schakeling uit gebruikmakend van het juiste technische jargon.
01: Ontwerpen: Analyseert een IoT-opdracht en bedenkt, in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten, één of meerdere technische oplossingen. Bepaalt, selecteert en verzamelt de benodigde componenten.
De student past de engineering (technische) notatie toe.
De student definieert capaciteit en inductie.
De student verklaart het ladings- en ontladingsverloop van een condensator en/of een spoel.
De student definieert tijdsconstante.
De student definieert inductantie en capacitantie.
De student definieert kwaliteitsfactor.
De student legt de werking van FET's, OPAMP's, spanningsregelaars en transistoren uit.
De student analyseert eenvoudige schakelingen met weerstanden, condensatoren, spoelen, diodes en transistoren.
De student beschrijft de werking van passieve filterschakelingen.
De student legt het gebruik van de bipolaire transistor als schakelaar uit.
De student past booleaanse logica toe.
De student beschrijft de werking van basispoorten en afgeleide poorten.
De student beschrijft de verschillende digitale schakelingen.
De student beschrijft de eigenschappen en specificaties van versterkers.
De student raadpleegt datasheets en karakteristieken van elektrische en elektronische componenten ter verantwoording van zijn componentkeuze.
De student berekent de impedantie van een wisselstroomkring met ohmse weerstanden, capaciteiten en spoelen.
De student berekent de impedantie in een gemengde RL-, RC-, LC- en RLC-kring.
De student verklaart de opbouw van passieve en actieve componenten.
De student stelt een elektrisch schema op aan de hand van een opgave met een correcte keuze van componenten.
03: Opleveren: Test de IoT-systemen, levert ze op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
De student past meetmethoden toe.
De student meet spanningsvormen in functie van de tijd op.
De student voorspelt de werking van elektronische en elektrische schakelingen.
De student interpreteert de meetresultaten en vergelijkt deze met de richtwaarden.
De student beschrijft meetmethoden.
De student voert metingen uit met elektrische meetinstrumenten en legt verbanden met betrekking tot de functionaliteit van de schakeling.
De student meet digitale en analoge signalen en doet metingen die eigen zijn aan het specifieke bedrijf om de optimale werking te controleren.
02: Uitvoeren: Ondersteunt de IoT-ontwikkelaar door de IoT-opdracht praktisch uit te voeren. Configureert, optimaliseert, programmeert en installeert IoT-systemen.
De student gebruikt digitale bouwstenen in een praktische schakeling.
De student gebruikt elektronische bouwstenen in een praktische schakeling.

Leerinhoud

 Verschillende (vermogen)elektronische componenten: 

  • Componentenleer (actieve en passieve) 
    • R-, L- en C-schakelingen in serie en parallel
    • RL, RC, LC, RLC in serie en parallel
    • Diode, Transistor, LED
    • Thyristor, triac, IGBT
    • OPAMP's
  • Waarheidstabellen
  • Digitale logica
  • Analoge technieken
  • Gecombineerde schakelingen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)19,50 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)26,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (avondtraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)108,50 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)19,50 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)39,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (dagtraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)95,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie50,00
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)30,00
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00

Toetsing (tekst)

Bij sommige evaluatie-onderdelen die deel uitmaken van permanente evaluatie kan aanwezigheid tijdens een specifiek contactmoment vereist/verplicht zijn. Afwezigheid op zulk moment resulteert in een 0 voor dat evaluatie onderdeel.

Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.

Monitoraat (dagtraject)
Deelname aan het monitoraat is vrijblijvend. Indien niet geslaagd op tussentijdse proeven, is deelname aan monitoraat sterk aangeraden.