Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
IoT Werkplekleren34200/1857/2021/1/95
Studiegids

IoT Werkplekleren

34200/1857/2021/1/95
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Ridder Ward, Hanssens Serge, Smets Marc, Van Loo Erwin, Van Riel Karolien
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 780,00 uren

Korte omschrijving

Het olod IoT Werkplekleren behandelt de uiteindelijke geïntegreerde praktijktest van de opleiding en geeft inzicht in de professionele bedrijfswereld.
Het olod IoT Werkplekleren bereidt voor op een functie in het werkveld. 

Omwille van de coronamaatregelen kan het werkplekleren uitzonderlijk ook uitgevoerd worden van thuis uit of (gedeeltelijk) vervangen worden door een opdracht opgesteld door een bedrijf uit de sector, mits toestemming van de opleiding.

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: Communiceren: Communiceert op een gepaste manier in een sterk geglobaliseerde, internationale en meertalige beroepsomgeving.
De student rapporteert en communiceert aangepast aan het (anderstalige) doelpubliek.
10: Duurzaam werken: Werkt met oog voor veiligheid, duurzaamheid en welzijn en past de relevante reglementeringen en normeringen toe.
De student werkt met oog voor duurzaamheid en welzijn.
De student lokaliseert mogelijke fouten met behulp van meetapparatuur.
01: Ontwerpen: Analyseert een IoT-opdracht en bedenkt, in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten, één of meerdere technische oplossingen. Bepaalt, selecteert en verzamelt de benodigde componenten.
De student lokaliseert mogelijke fouten met behulp van meetapparatuur.
03: Opleveren: Test de IoT-systemen, levert ze op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
De student levert IoT-systemen op en verifieert de correcte werking met de klant/gebruiker.
De student geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
De student test IoT-systemen volgens scenario's.
De student test IoT-systemen volgens scenario's.
De student lokaliseert mogelijke fouten met behulp van meetapparatuur.
05: Veiligheid bewaken: Werkt met oog voor privacy en cyberveiligheid en kan countermeasures naar best practice implementeren.
De student werkt met oog voor beveiliging volgens voorschriften en eisen.
07: Documenteren: Documenteert de eigen werkzaamheden en voorziet deze informatie conform de afspraken met de opdrachtgever.
De student documenteert de eigen werkzaamheden en voorziet deze informatie conform de afspraken met de opdrachtgever.
09: Levenslang leren: Ontwikkelt en verbetert via (zelf)reflectie continu de eigen vaardigheden en kennis, volgt evoluties in de snel veranderende IoT-wereld op en identificeert de behoefte aan eigen ontwikkelingsnoden.
De student geeft de eigen ontwikkelingsnoden aan.
De student werkt conform de veiligheidsreglementeringen.
De student zoekt relevante nieuwe IoT-technieken en -technologieën.
02: Uitvoeren: Ondersteunt de IoT-ontwikkelaar door de IoT-opdracht praktisch uit te voeren. Configureert, optimaliseert, programmeert en installeert IoT-systemen.
De student optimaliseert IoT-systemen.
De student installeert IoT-systemen op een consistente wijze volgens standaarden en afspraken binnen de organisatie.
04: Onderhouden: Voert onderhoud uit op de bestaande IoT-systemen en wijzigt, vervangt of herstelt indien nodig.
De student configureert of programmeert IoT-systemen.
De student doet preventieve, correctieve en adaptieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten.
De student interpreteert meetresultaten en andere data met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten.
06: Samenwerken: Werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van de goedgekeurde IoT-opdracht en neemt hierin de gepaste verantwoordelijkheid op.
De student voert de opdracht uit binnen de tijdsmarges, volgens prioriteiten, gemaakte afspraken en de bedrijfsstrategie.
De student werkt constructief en flexibel samen in een team binnen de professionele bedrijfscontext.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Vormen van groepsleren9,00 uren
Werkplekleren en/of stage540,00 uren
Werktijd buiten de contacturen230,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00Documenteren, rapporteren en reflecteren. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
AcademiejaarStage70,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
Omwille van Coronamaatregelen kan de evaluatievorm stage uitzonderlijk (gedeeltelijk) vervangen worden door een projectopdracht.

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid.
Indien de student een tekort heeft op het deelexamen 'Stage' krijgt de student automatisch een code ‘F’ van 'Fail' voor dit deelexamen. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Aanwezigheid op de werkplek is verplicht in de mate van het mogelijke onder de geldende coronamaatregelen. Een student die ongewettigd afwezig is op de werkplek, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het deelexamen stage en dus ook voor het volledige opleidingsonderdeel in zowel eerste als tweede examenkans. Studenten kunnen met hun werkplek afspreken om gewettigde afwezigheden in te halen, maar enkel als dit praktisch haalbaar is voor de werkplek. De afwezigheden en bijhorende rapportage, moeten uiterlijk ingehaald worden op de laatste examendag van de eerste examenkans. De verplichte aanwezigheid geldt op alle dagen die op de werkplek gepresteerd worden. Dit komt omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Indien de coronamaatregelen het niet toelaten aanwezig te zijn op de werkplek, of indien de student (gedeeltelijk) een alternatieve opdracht uitvoert, zal er met de stagebegeleider worden afgesproken hoe de werktijd wordt opgevolgd. In alle gevallen is de student steeds verplicht om tijdens de werkuren aan zijn opdracht te werken. Wanneer dit niet wordt nageleefd, kan er ook een code 'F' worden toegekend voor het opleidingsonderdeel.

Een alternatieve opdracht zal enkel toegekend worden door de Hogeschool wanneer de student in de onmogelijkheid verkeert om een stage uit te voeren.

Bij sommige evaluatie-onderdelen die deel uitmaken van permanente evaluatie kan aanwezigheid tijdens een specifiek contactmoment vereist/verplicht zijn. Afwezigheid op zulk moment resulteert in een 0 voor dat evaluatie onderdeel.

Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.