Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Omgaan met diversiteit
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Omgaan met diversiteit
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Omgaan met diversiteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Wachter Bessie, Flament Ida, Janssen Katrien, Vos Wouter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Omgaan met diversiteit' behandelt het thema 'diversiteit'. De student verkent verschillende vormen van diversiteit en hoe die op elkaar inwerken.
Het olod 'Omgaan met diversiteit' bereidt voor op de toekomstige job als professioneel hulpverlener in een diverse samenleving.
OLR-Leerdoelen (lijst)
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student construeert het eigen referentiekader met inbegrip van het eigen gedrag en de historische en maatschappelijke factoren |
08: Netwerken: De gegradueerde ondersteunt de cliënt bij het versterken en creëren van netwerken die voor de cliënt belangrijk zijn.
De student analyseert good practices op het gebied van inclusief werken in de beroepscontext |
De student identificeert voorbeelden van good practices over inclusief werken in de samenleving |
07: Beroepsethisch kader: De gegradueerde handelt in overeenstemming met het beroepsethisch kader en de relevante wettelijke bepalingen.
De student past methoden en technieken toe om om te gaan met levensbeschouwelijke vragen in de hulpverlening |
11: Suggesties: De gegradueerde doet op basis van praktijkervaring en ontwikkelingen in de samenleving suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking.
De student beschrijft de ontwikkeling van diversiteit in onze samenleving |
De student herkent en benoemt maatschappelijke uitsluitingsmechanismen |
De student beschrijft de invloed van cultuurverschillen op de communicatie |
De student formuleert een voorstel om om te gaan met maatschappelijke uitsluitingsprocessen in de beroepscontext |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 30,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 70,00 | |
Toetsing (tekst)
De overdracht van een deelcijfer behaald voor een deelexamen is mogelijk.