Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Orthopedagogische thema’s B
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Orthopedagogische thema's
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Orthopedagogische thema's
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Anthonissens Nans, Bachot Anja, Bal Annemie, De Wachter Bessie, Jacobs Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Orthopedagogische thema's' behandelt verschillende hulpverleningsmodellen of methodieken uit de orthopedagogische sector.
Het olod 'Orthopedagogische thema's' bereidt voor op het professioneel omgaan met algemene en specifieke opvoedingsthema's door middel van theoretische achtergronden en referentiekaders.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student gebruikt de terminologie horend bij de hulpverleningsmodellen |
De student onderbouwt keuzes voor bepaalde methodieken op maat van de cliënt |
De student past orthopedagogische methodieken toe |
De student benoemt bij een cliënt de ontwikkelingskansen en beperkingen en/of probleemgedrag |
03: Ondersteuningsplan: De gegradueerde levert binnen de eigen verantwoordelijkheid, autonoom en met initiatief, een substantiële bijdrage aan het vormgeven en aan het implementeren van het ondersteuningsplan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student formuleert op basis van de doelen binnen een ondersteuningsplan passende acties |
De student formuleert passende doelen binnen een ondersteuningsplan |
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |