Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Visie op begeleiden
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Visie op begeleiden
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Visie op begeleiden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Rogge Eveline, Van Tiggelen Marianne, Vos Wouter, Wynants Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Visie op begeleiden' behandelt verschillende visies en denkkaders binnen de hulpverlening.
Het olod 'Visie op begeleiden' bereidt voor op bewust handelen en hanteren van actuele visies en denkkaders.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student licht zijn onderbouwde manier van emancipatorisch begeleiden toe |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student illustreert de verschillende hulpverleningsmodellen in functie van zijn/de visie op begeleiden aan de hand van voorbeelden |
De student reflecteert over de historische evolutie en de daaraan gerelateerde hulpverlening van kwetsbare personen in de samenleving |
12: Doelstellingen: De gegradueerde werkt kritisch en constructief mee aan de doelstellingen van de eigen organisatie.
De student beschrijft kritisch en constructief de visie op begeleiden van de eigen praktijkplaats |
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student illustreert met voorbeelden op welk moment hij moet overnemen, instrueren, coachen of zaken overlaten aan de cliënt |
05: Acties: De gegradueerde vertrekt vanuit krachten bij de cliënt en het cliëntsysteem, heeft oog voor kwetsbaarheden en onderneemt doelgericht acties in functie van levenskwaliteit.
De student omschrijft het belang, de mogelijke spanningsvelden en moeilijkheden van inclusie binnen de samenleving |
De student omschrijft het belang, de mogelijke spanningsvelden en moeilijkheden van empowerment binnen de praktijkcontext |
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 30,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 10,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 10,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
De overdracht van een deelcijfer behaald voor een deelexamen is mogelijk.