Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Werken in en met groepen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Werken in en met groepen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Werken in en met groepen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Jacobs Inge, Moons Marjan, Rogge Eveline, Van Tiggelen Marianne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Werken in en met groepen' behandelt (groeps)dynamische processen in het werken in en met groepen.
Het olod 'Werken in en met groepen' bereidt voor op het aanpassen van je professioneel handelen op basis van verworven inzichten in (groeps)dynamische processen in het werken in en met groepen.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student demonstreert in een oefensituatie professioneel gedrag dat steunt op groepsdynamische principes |
De student legt uit hoe je als opvoeder/begeleider de groep op een verantwoorde wijze kan beïnvloeden |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student reflecteert over het eigen functioneren in een groep |
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student herkent factoren die een invloed hebben op communicatie in een groep |
De student herkent de verschillende fasen in groepsontwikkeling |
De student herkent factoren die een rol spelen bij groepscohesie |
De student herkent verschillende leiderschapsvormen |
De student herkent disfunctioneel gedrag in een groep |
De student herkent de invloed van groepsnormen op gedrag |
Leerinhoud
- groepsprocessen
- groepsontwikkeling
- groepspatronen, rollen
- groepscohesie
- communicatie in een groep
- vormen van leiderschap
- reflecteren over het eigen functioneren
- begeleidingsmethoden
- de roos van Leary
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 20,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 60,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 80,00 | |
Toetsing (tekst)
Deeloverdracht enkel mogelijk voor het onderdeel reflectieopdracht