Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Praktijk 3 + 432340/1862/2021/1/64
Studiegids

Praktijk 3 + 4

32340/1862/2021/1/64
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Praktijk 3 + 4
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Praktijk 3 + 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 27 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Anthonissens Nans, Bachot Anja, Boeynaems Esther, Engels Anouk, Gochet Leen, Jacobs Inge, Janssen Katrien, Laureyns Lynn, Luyckx Laura, Vandenbussche Jan, Vermeulen Guido, Verschueren Fientje, Vos Wouter, Vreys Hans, Wieërs An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 729,00 uren

Korte omschrijving

Het olod 'Praktijk 3+4' behandelt de praktijkervaring in één van de orthopedagogische werkvelden.
Het olod 'Praktijk 3+4' bereidt voor op de competenties die nodig zijn om de rol als opvoeder-begeleider zelfstandig te kunnen uitvoeren.

Praktijk 3+4 kan, mits toelating van de toelatingscommissie, opgenomen worden als semesteropleidingsonderdeel in semester 1.

Begincompetenties (tekst)

De student is geslaagd voor praktijk 1 + 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
Student maakt in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie over cliënten het verschil tussen nice to know en need to know. 
De student gaat discreet om met gevoelige en vertrouwelijke informatie, zowel in contacten met cliënten als in contacten met collega's.
De student bespreekt in eigen woorden de eigen draagkracht en grenzen
De student begeleidt de cliënt zelfstandig in functie van de vooropgestelde (ontwikkelings)doelen
De student ondersteunt de cliënt in het onderhouden en/of versterken van zijn netwerken via concrete acties/gesprekken
De student participeert actief aan een formeel overleg.
De student reflecteert over zijn orthopedagogische grondhouding
De student stuurt zijn orthopedagogische competenties bij op basis van zelfreflectie en gekregen feedback
De student beschrijft de invloed van nieuwe ontwikkelingen op de werking van zijn/haar praktijkplaats
De student stelt kritische vragen over de werking
De student beschrijft hoe de missie, visie en doelstellingen van de organisatie in de dagelijkse werking tot uiting komen
De student neemt zijn verantwoordelijkheid in de uitvoering van zijn taken i.f.v. de gemeenschappelijke teamdoelen
De student maakt zichtbaar dat hij methodische en theoretische denkkaders gebruikt op de werkplek
De student beschrijft de bijdrage aan het methodisch uitbouwen van een leefklimaat op maat
De student past zijn begeleidingsstijl aan i.f.v. de cliënt en de situatie
De student treedt zelfstandig op i.f.v. veiligheid voor het individu, de groep en de omgevin
De student onderneemt binnen de orthopedagogische setting doelgericht actie i.f.v. de levenskwalitieit van de cliënt
De student hanteert een begeleidingsstijl vanuit de krachten van de cliënt/het cliëntsysteem
De student beschrijft zijn ondernomen acties i.f.v. de levenskwaliteit van de cliënt
De student communiceert mondeling en schriftelijk op een doelgerichte en respectvolle manier met alle betrokken actoren
De student draagt bij aan de externe schriftelijke verslaggeving
De student handelt volgens de deontologische afspraken, kaders van de organisaties en wettelijke bepalingen
De student evalueert zijn eigen beroepsethiek
De student werkt constructief samen met een team en externen
De student stuurt zijn orthopedagogische competenties bij op basis van zelfreflectie en levenslang leren
De student reflecteert over het aandeel in de samenwerking met het team en externe actoren
De student doet op basis van ontwikkelingen in de samenleving, relevant voor de eigen organisatie, suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking
De student doet op basis van praktijkervaring suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking
De student vertaalt de missie, visie en doelstellingen van de organisatie naar concreet handelen
De student handelt vanuit methodische en theoretische denkkaders
De student comuniceert mondeling en schriftelijk op een doelgerichte en respectvolle manier met alle betrokken actoren
De student beschrijft hoe de werkplek omgaat met het netwerk van de cliënt
De student beschrijft hoe hij/zij invloed kan hebben op het netwerk van de cliënt
De student voert de taken als begeleider in de dagelijkse setting zelfstandig uit
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student past zijn begeleidingsstijl aan i.f.v. de cliënt en de situatie
De student benoemt de invloed van het eigen referentiekader op het handelen
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student gaat discreet om met gevoelige en vertrouwelijke informatie, zowel in contacten met cliënten als in contacten met collega's.
De student formuleert suggesties omtrent veranderingsstrategieën/methodieken, afgestemd op de eigenheid van de cliënt en zijn context
De student communiceert mondeling en schriftelijk op een doelgerichte en respectvolle manier met alle betrokken actoren
De student draagt bij aan de externe schriftelijke verslaggeving
De student legt in eigen woordende missie en visie van de organisatie uit
De student reageert in onverwachte situaties op gepaste wijze en conform de afspraken binnen de organisatie
De student handelt vanuit methodische en theoretische denkkaders
De student levert een bijdrage aan het omschrijven en het evalueren van de doelen, de methode en de middelen die inspelen op de vragen en de noden van de cliënt/het netwerk van de cliiënt
De student hanteert het bestaande handelingsplan/begeleidingplan als leidraad
De student beschrijft hoe hij bijdraagt aan het vormgeven en het implementeren van het ondersteungingsplan
De student benoemt de invloed van het eigen referentiekader op het handelen
De student benoemt de krachten en de kwetsbaarheden van de cliënt/het cliëntsysteem
De student maakt zichtbaar dat hij vertrekt vanuit de krachten en de kwetsbaarheden van de cliënt/het cliëntsysteem
De student beschrijft zijn dagelijks handelen met oog voor de krachten en kwetsbaarheden van de cliënten
De student beoordeelt wat de invloed is van de eigen communicatiestijl op het gedrag van de ande
De student stemt zijn communicatiestijl af op de ander
De student verricht de cliëntgebonden administratie.
De student comuniceert mondeling en schriftelijk op een doelgerichte en respectvolle manier met alle betrokken actoren
08: Netwerken: De gegradueerde ondersteunt de cliënt bij het versterken en creëren van netwerken die voor de cliënt belangrijk zijn.
De student ondersteunt de cliënt in het onderhouden en/of versterken van zijn netwerken via concrete acties/gesprekken
De student beschrijft hoe de werkplek omgaat met het netwerk van de cliënt
De student beschrijft hoe hij/zij invloed kan hebben op het netwerk van de cliënt
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student reflecteert over zijn orthopedagogische grondhouding
De student stuurt zijn orthopedagogische competenties bij op basis van zelfreflectie en gekregen feedback
De student beschrijft de invloed van nieuwe ontwikkelingen op de werking van zijn/haar praktijkplaats
De student stuurt zijn orthopedagogische competenties bij op basis van zelfreflectie en levenslang leren
De student reflecteert over het aandeel in de samenwerking met het team en externe actoren
De student bespreekt in eigen woorden de eigen draagkracht en grenzen
12: Doelstellingen: De gegradueerde werkt kritisch en constructief mee aan de doelstellingen van de eigen organisatie.
De student beschrijft hoe de missie, visie en doelstellingen van de organisatie in de dagelijkse werking tot uiting komen
De student vertaalt de missie, visie en doelstellingen van de organisatie naar concreet handelen
De student legt in eigen woordende missie en visie van de organisatie uit
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student begeleidt de cliënt zelfstandig in functie van de vooropgestelde (ontwikkelings)doelen
De student voert de taken als begeleider in de dagelijkse setting zelfstandig uit
De student formuleert suggesties omtrent veranderingsstrategieën/methodieken, afgestemd op de eigenheid van de cliënt en zijn context
De student reageert in onverwachte situaties op gepaste wijze en conform de afspraken binnen de organisatie
03: Ondersteuningsplan: De gegradueerde levert binnen de eigen verantwoordelijkheid, autonoom en met initiatief, een substantiële bijdrage aan het vormgeven en aan het implementeren van het ondersteuningsplan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student formuleert suggesties omtrent veranderingsstrategieën/methodieken, afgestemd op de eigenheid van de cliënt en zijn context
De student levert een bijdrage aan het omschrijven en het evalueren van de doelen, de methode en de middelen die inspelen op de vragen en de noden van de cliënt/het netwerk van de cliiënt
De student hanteert het bestaande handelingsplan/begeleidingplan als leidraad
De student beschrijft hoe hij bijdraagt aan het vormgeven en het implementeren van het ondersteungingsplan
05: Acties: De gegradueerde vertrekt vanuit krachten bij de cliënt en het cliëntsysteem, heeft oog voor kwetsbaarheden en onderneemt doelgericht acties in functie van levenskwaliteit.
De student treedt zelfstandig op i.f.v. veiligheid voor het individu, de groep en de omgevin
De student onderneemt binnen de orthopedagogische setting doelgericht actie i.f.v. de levenskwalitieit van de cliënt
De student hanteert een begeleidingsstijl vanuit de krachten van de cliënt/het cliëntsysteem
De student beschrijft zijn ondernomen acties i.f.v. de levenskwaliteit van de cliënt
De student benoemt de krachten en de kwetsbaarheden van de cliënt/het cliëntsysteem
De student maakt zichtbaar dat hij vertrekt vanuit de krachten en de kwetsbaarheden van de cliënt/het cliëntsysteem
De student beschrijft zijn dagelijks handelen met oog voor de krachten en kwetsbaarheden van de cliënten
De student doet voorstellen i.f.v. veiligheid voor het individu, de groep en de omgeving
07: Beroepsethisch kader: De gegradueerde handelt in overeenstemming met het beroepsethisch kader en de relevante wettelijke bepalingen.
Student maakt in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie over cliënten het verschil tussen nice to know en need to know. 
De student gaat discreet om met gevoelige en vertrouwelijke informatie, zowel in contacten met cliënten als in contacten met collega's.
De student handelt volgens de deontologische afspraken, kaders van de organisaties en wettelijke bepalingen
De student evalueert zijn eigen beroepsethiek
09: Team: De gegradueerde overlegt en werkt samen in een (interdisciplinair) team en met interne en externe actoren in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten.
De student participeert actief aan een formeel overleg.
De student neemt zijn verantwoordelijkheid in de uitvoering van zijn taken i.f.v. de gemeenschappelijke teamdoelen
De student werkt constructief samen met een team en externen
11: Suggesties: De gegradueerde doet op basis van praktijkervaring en ontwikkelingen in de samenleving suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking.
De student stelt kritische vragen over de werking
De student doet op basis van ontwikkelingen in de samenleving, relevant voor de eigen organisatie, suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking
De student doet op basis van praktijkervaring suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren16,00 uren
Werkplekleren en/of stage500,00 uren
Werktijd buiten de contacturen213,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarStage60,00

Toetsing (tekst)

De beoordeling gebeurt op basis van:
- evaluatie stage
- portfolio
- inbreng tijdens supervisiecontacten

Het aanleveren van een uitgewerkt digitaal portfolio is een voorwaarde om deel te nemen aan het eindevaluatiegesprek op de leerwerkplek.
Als de student ongewettigd afwezig is tijdens de stage of supervisiemomenten, kan er een 0 op 20 toegekend worden.
Als de student aan het einde van de stageperiode meer dan 10% van de totaal uit te voeren stage-uren gewettigd afwezig was, kan er een 0 op 20 toegekend worden.
Bij ongewettigde afwezigheid op het arbeidsgeneeskundig onderzoek wordt 1 punt van het totaalcijfer afgetrokken voor elke afwezigheid.