Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Praktijk 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Bal Annemie, Clauw Jo, De Ceuster Hanne, De Wachter Bessie, Engels Anouk, Jacobs Inge, Rogge Eveline, Vos Wouter, Wieërs An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 243,00 uren
Korte omschrijving
Praktijk 1 kan enkel in semester 1 worden opgenomen mits toelating door de toelatingscommissie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student analyseert de meest courante taken van een opvoeder in een variatie aan doelgroepen |
De student participeert aan de dagelijkse werking |
De student toont respect voor andere waarden en normen (+ gedragsindicatoren) |
De student treedt cliënten eerlijk en authentiek tegemoet |
De student zoekt de organisaties van de welzijnssector op m.b.v. de sociale kaart |
De student benoemt de taken van een opvoeder/begeleider op de eigen praktijkplaats |
De student gaat discreet om met informatie, zowel in contacten met cliënten als in contacten met collega's |
De student communiceert mondeling op een doelgerichte en respectvolle manier met het team. |
De student maakt in zijn communicatie over cliënten het verschil tussen nice to know en need to know |
De student vraagt uitleg en ondersteuning bij een probleem of onduidelijkheid. |
De student past reflectiemethodieken toe om het eigen handelen bij te sturen |
De student situeert de eigen leerwerkplek binnen het orthopedagogische werkveld. |
De student zoek info op over de doelstellingen van de eigen praktijkplaats |
De student stelt vragen over de manier van werken (methodieken en theoretische denkkaders). |
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student toont respect voor andere waarden en normen (+ gedragsindicatoren) |
De student treedt cliënten eerlijk en authentiek tegemoet |
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student communiceert mondeling op een doelgerichte en respectvolle manier met het team. |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student past reflectiemethodieken toe om het eigen handelen bij te sturen |
De student stelt vragen omtrent het eigen functioneren |
12: Doelstellingen: De gegradueerde werkt kritisch en constructief mee aan de doelstellingen van de eigen organisatie.
De student zoekt de organisaties van de welzijnssector op m.b.v. de sociale kaart |
De student situeert de eigen leerwerkplek binnen het orthopedagogische werkveld. |
De student zoek info op over de doelstellingen van de eigen praktijkplaats |
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student participeert aan de dagelijkse werking |
De student analyseert de meest courante taken van een opvoeder in een variatie aan doelgroepen |
De student benoemt de taken van een opvoeder/begeleider op de eigen praktijkplaats |
De student stelt vragen over de manier van werken (methodieken en theoretische denkkaders). |
07: Beroepsethisch kader: De gegradueerde handelt in overeenstemming met het beroepsethisch kader en de relevante wettelijke bepalingen.
De student gaat discreet om met informatie, zowel in contacten met cliënten als in contacten met collega's |
De student maakt in zijn communicatie over cliënten het verschil tussen nice to know en need to know |
09: Team: De gegradueerde overlegt en werkt samen in een (interdisciplinair) team en met interne en externe actoren in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten.
De student vraagt uitleg en ondersteuning bij een probleem of onduidelijkheid. |
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | |
Academiejaar | Stage | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
De beoordeling gebeurt op basis van:
- evaluatie stage
- portfolio
- inbreng tijdens supervisiecontacten
Het aanleveren van een uitgewerkt digitaal portfolio is een voorwaarde om deel te nemen aan het eindevaluatiegesprek op de leerwerkplek.
Als de student ongewettigd afwezig is tijdens de stage of supervisiemomenten, kan er een 0 op 20 toegekend worden.
Als de student aan het einde van de stageperiode meer dan 10% van de totaal uit te voeren stage-uren gewettigd afwezig was, kan er een 0 op 20 toegekend worden.
Bij ongewettigde afwezigheid op het arbeidsgeneeskundig onderzoek wordt 1 punt van het totaalcijfer afgetrokken voor elke afwezigheid.