Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Praktijk 4
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Praktijk 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Bal Annemie, Gochet Leen, Vandenbussche Jan, Vos Wouter, Vreys Hans, Wieërs An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 405,00 uren
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student begeleidt de cliënt zelfstandig in functie van de vooropgestelde (ontwikkelings)doelen |
De student ondersteunt de cliënt in het onderhouden en/of versterken van zijn netwerken via concrete acties/gesprekken |
De student maakt zichtbaar dat hij methodische en theoretische denkkaders gebruikt op de werkplek |
De student beschrijft de bijdrage aan het methodisch uitbouwen van een leefklimaat op maat |
De student past zijn begeleidingsstijl aan i.f.v. de cliënt en de situatie |
De student treedt zelfstandig op i.f.v. veiligheid voor het individu, de groep en de omgevin |
De student onderneemt binnen de orthopedagogische setting doelgericht actie i.f.v. de levenskwalitieit van de cliënt |
De student hanteert een begeleidingsstijl vanuit de krachten van de cliënt/het cliëntsysteem |
De student beschrijft zijn ondernomen acties i.f.v. de levenskwaliteit van de cliënt |
De student communiceert mondeling en schriftelijk op een doelgerichte en respectvolle manier met alle betrokken actoren |
De student draagt bij aan de externe schriftelijke verslaggeving |
De student handelt volgens de deontologische afspraken, kaders van de organisaties en wettelijke bepalingen |
De student evalueert zijn eigen beroepsethiek |
De student werkt constructief samen met een team en externen |
De student stuurt zijn orthopedagogische competenties bij op basis van zelfreflectie en levenslang leren |
De student reflecteert over het aandeel in de samenwerking met het team en externe actoren |
De student doet op basis van praktijkervaring suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking |
De student vertaalt de missie, visie en doelstellingen van de organisatie naar concreet handelen |
De student voert de taken als begeleider in de dagelijkse setting zelfstandig uit |
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student past zijn begeleidingsstijl aan i.f.v. de cliënt en de situatie |
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student communiceert mondeling en schriftelijk op een doelgerichte en respectvolle manier met alle betrokken actoren |
De student draagt bij aan de externe schriftelijke verslaggeving |
De student legt in eigen woordende missie en visie van de organisatie uit |
08: Netwerken: De gegradueerde ondersteunt de cliënt bij het versterken en creëren van netwerken die voor de cliënt belangrijk zijn.
De student ondersteunt de cliënt in het onderhouden en/of versterken van zijn netwerken via concrete acties/gesprekken |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student stuurt zijn orthopedagogische competenties bij op basis van zelfreflectie en levenslang leren |
De student reflecteert over het aandeel in de samenwerking met het team en externe actoren |
12: Doelstellingen: De gegradueerde werkt kritisch en constructief mee aan de doelstellingen van de eigen organisatie.
De student vertaalt de missie, visie en doelstellingen van de organisatie naar concreet handelen |
De student legt in eigen woordende missie en visie van de organisatie uit |
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student begeleidt de cliënt zelfstandig in functie van de vooropgestelde (ontwikkelings)doelen |
De student voert de taken als begeleider in de dagelijkse setting zelfstandig uit |
05: Acties: De gegradueerde vertrekt vanuit krachten bij de cliënt en het cliëntsysteem, heeft oog voor kwetsbaarheden en onderneemt doelgericht acties in functie van levenskwaliteit.
De student treedt zelfstandig op i.f.v. veiligheid voor het individu, de groep en de omgevin |
De student onderneemt binnen de orthopedagogische setting doelgericht actie i.f.v. de levenskwalitieit van de cliënt |
De student hanteert een begeleidingsstijl vanuit de krachten van de cliënt/het cliëntsysteem |
De student beschrijft zijn ondernomen acties i.f.v. de levenskwaliteit van de cliënt |
07: Beroepsethisch kader: De gegradueerde handelt in overeenstemming met het beroepsethisch kader en de relevante wettelijke bepalingen.
De student handelt volgens de deontologische afspraken, kaders van de organisaties en wettelijke bepalingen |
De student evalueert zijn eigen beroepsethiek |
09: Team: De gegradueerde overlegt en werkt samen in een (interdisciplinair) team en met interne en externe actoren in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten.
De student werkt constructief samen met een team en externen |
11: Suggesties: De gegradueerde doet op basis van praktijkervaring en ontwikkelingen in de samenleving suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking.
De student doet op basis van praktijkervaring suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking |
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | |
Academiejaar | Stage | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
De beoordeling gebeurt op basis van:
- evaluatie stage
- portfolio
- inbreng tijdens supervisiecontacten
Het aanleveren van een uitgewerkt digitaal portfolio is een voorwaarde om deel te nemen aan het eindevaluatiegesprek op de leerwerkplek.
Als de student ongewettigd afwezig is tijdens de stage of supervisiemomenten, kan er een 0 op 20 toegekend worden.
Als de student aan het einde van de stageperiode meer dan 10% van de totaal uit te voeren stage-uren gewettigd afwezig was, kan er een 0 op 20 toegekend worden.
Bij ongewettigde afwezigheid op het arbeidsgeneeskundig onderzoek wordt 1 punt van het totaalcijfer afgetrokken voor elke afwezigheid.