Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Beroepsoriëntering32389/1856/2021/1/26
Studiegids

Beroepsoriëntering

32389/1856/2021/1/26
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als Beroepsoriëntering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): De Mulder Anouk, Doms Mike, Truyen Robin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Coaching 1.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 112,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Beroepsoriëntering behandelt het HRM-vakgebied in zijn totaliteit. Het is een 'algemene introductie in' en 'kennismaking met' het vakgebied of beroep: Human Resources Management (HRM of HR)

Het verschaft inzichten in wat HRM is en wat het beroep van de HR-support medewerker inhoudt door een verkenning van de praktijk. Dit betekent bezoeken, zicht krijgen op  de 'klassieke HR-cylcus', HR-modellen, -concepten, taken en rollen, alsook op HR-vacatures, praten met ervaringsdeskundigen, vaktijdschriften leren kennen etc. Zo krijgt men zicht op vereiste competenties en spanningsvelden en leert men zien wat de plaats is van HRM en een HR-support medewerker binnen een organisatie.  Daarnaast kunnen de eerste (reflectie-)vragen beantwoord worden. Wat is HR en welke rol of opdracht zou ik hier in kunnen opnemen?

Het olod Beroepsoriëntering bereidt zo ook mee voor, naast het 'Coaching 1'-olod, op het zoeken van een werkplek in het 2de semester.

De gegeven inhoud wordt daarna nog, verder via verdieping en verbreding, behandeld in de olods: HRM 1, 2 en 3.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: strategisch: Draagt bij aan de uitvoering van de verschillende acties en plannen binnen een duurzaam personeelsbeleid, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
De student beschrijft diverse actoren binnen het HR-werkveld (sociale kaart).
De student definieert de belangrijkse taakgebieden van HRM.
De student beschrijft het concept diversiteit in de context van HRM op basis van bezoeken, casussen en opdrachten.
De student beschrijft verschillende modellen van HRM.
De student benoemt de basisprincipes van HRM.
De student duidt de verwantschap tussen de belangrijkste taakgebieden van HRM.
03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student past zijn/haar kennis van HRM, sociaal recht en professionele vaardigheden toe in opdrachten. 
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student beschrijft de professionele houding van de HR-deskundige op basis van bezoeken, casussen en opdrachten.

Leerinhoud

Centraal: De klassieke HRM-gesprekscyclus als rode draad

1. HRM?

2. Basismodellen HRM

 Met als belangrijkste thema's:

  • HRM in organisaties
  • Actoren binnen het werkveld van HRM
  • De taakgebieden van HRM
  • De plaats en rol van HRM in organisaties
  • De kern van HRM
  • De rollen van de HR-medewerkers
  • De professionele attitude van een HR-Support medewerker
  • Onderwerpen uit actualiteit en werkveld

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Roskam, P. (2015). Personeel in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Academia Press.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen28,00 uren
Werkplekleren en/of stage10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Schriftelijke examen.
AcademiejaarReflectieopdracht30,00Maken van een presentatie over de vraagstukken: 'Ik en (mijn) HR(-thema)?'
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)20,00Kennismaking met het HR-werkveld via een interview met een HR-professional
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Mondeling examen. De lector geeft aan de betrokken student aan welke onderdelen of hoofdstukken dienen gekend te zijn en die worden geëxamineerd.