Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
HRM 232417/1856/2021/1/08
Studiegids

HRM 2

32417/1856/2021/1/08
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als HRM 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): de Mûelenaere Laurence, Doms Mike, Truyen Robin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het olod HRM 2 behandelt loopbaan, ontwikkeling en uitstroom in een organisatie. Goed personeelsbeleid, Human Resource Management (HRM), is in veel arbeidsorganisaties een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid geworden. Vanuit organisatieperspectief is er nood aan breed inzetbaar en adequaat opgeleid personeel dat zich makkelijk aan veranderingen binnen en buiten de organisatie aanpast en daarop inspeelt. Anderzijds is er ook het medewerkersperspectief. Naast bestaanszekerheid en materiële welstand zoeken mensen via hun arbeid ook naar zingeving en ontplooiing. Het organisatieperspectief en het medewerkersperspectief staan regelmatig in een spanningsveld: wat goed is voor de organisatie is niet altijd goed voor de medewerker, en omgekeerd. Succesvol HRM slaagt erin om beide perspectieven zo op elkaar af te stemmen dat zowel de individuele medewerkers als de organisatie meerwaarde en synergie ervaren. Dit olod verschaft inzicht in de kern van het HRM-vak, namelijk de activiteiten gericht op het plannen en sturen van personeelsstromen, het motiveren en richting geven en ontwikkeling van medewerkers en organisatie. 
Het olod HRM 2 bereidt voor op de zaken waarmee men tijdens het werkplekleren geconfronteerd wordt.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: strategisch: Draagt bij aan de uitvoering van de verschillende acties en plannen binnen een duurzaam personeelsbeleid, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
De student verklaart het belang van een bepaalde HR-methodiek of een HR-beleid voor een organisatie.
03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student koppelt een verloningsvorm aan een organisatie of medewerkers in een casus.
De student licht beloningsvormen toe.
De student beschrijft hoe een leer-, ontwikkel- of coachingstraject opgezet dient te worden voor een team of individu.
De student beschrijft de elementen van performance management.
De student formuleert suggesties om een loopbaantraject aan te passen.
De student legt loopbaanmanagement uit.
De student schetst de activiteiten op het gebied van in-, door- en uitstroom van personeel en een aantal functies daarbinnen.
De student beschrijft manieren van leren.
De student beschrijft kernprincipes rond personeel en ontwikkeling.
De student beschrijft kernprincipes rond uitstroom.
De student beschrijft kernprincipes rond loopbaanbeleid.
De student benoemt trends in training en ontwikkeling.
02: processen: Werkt in opdracht van de leidinggevende procedures en tools uit voor de verschillende HR-processen, in het belang van alle medewerkers.
De student past diverse methodieken en de meest gebruikte instrumenten in het personeelswerk toe in opdrachten.
De student past diverse methodieken en de meest gebruikte instrumenten in het personeelswerk in verband met beloning toe in opdrachten.
08: efficiënt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student verklaart het belang van een bepaalde HR-methodiek of een HR-beleid voor een organisatie.

Leerinhoud

Centraal: De klassieke HRM-gesprekscyclus als rode draad

1. Belonen

2. Ontwikkelen

3. Uitstroom

Met als belangrijkste thema's:

  • Motiveren, belonen en verlonen
  • Competentiemanagement
  • Prestatie- en ontwikkelingsmanagement
  • Kernprincipes en begrippen: leren in arbeidsorganisaties
  • Begrippen: kennismanagement en lerende organisatie
  • VTO-beleid
  • Het ontwerpen van een VTO-activiteit: van analyse tot transfer
  • Management van uitstroom
  • Onderwerpen uit actualiteit en werkveld

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Roskam, P. (2015). Personeel in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Academia Press.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges38,00 uren
Werkplekleren en/of stage4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie25,00