Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Weger Jörgen, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel behandelt communicatievaardigheden over de grenzen heen. Het biedt inzicht in de mogelijke problemen en gevoeligheden bij interculturele communicatie, maar belicht ook de meerwaarde en opportuniteiten. Tenslotte gaan we praktisch aan de slag en oefenen we op enkele vaardigheden die belangrijk zijn bij interculturele communicatie. Het opleidingsonderdeel bereidt de studenten voor op een open houding en een efficiënte en constructieve samenwerking en communicatie met belanghebbenden, al dan niet met een verschillende culturele achtergrond.
OLR-Leerdoelen (lijst)
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student implementeert verworven kennis over andere culturen op een aangepaste manier met respect voor de uniciteit van ieder individu. |
De student gaat in een gesimuleerde situatie op constructieve wijze om met de moeilijkheden en de negatieve gevoelens die met interculturele ontmoetingen gepaard kunnen gaan. |
De student reflecteert over zijn gedrag en communicatiestijl in interculturele situaties en verkent gedragsalternatieven. |
De student past de vuistregels van interculturele communicatie toe |
04: zelfstandig, team, (pro)actief: werkt zowel zelfstandig als in team, en handelt (pro)actief.
De student beheerst culturele vaardigheden en kan deze waar nodig toepassen |
08: eigen deskundigheid: zelfkritisch, identificeert eigen professionaliseringsnoden, ontwikkelt en verbetert hierbij permanent de eigen deskundigheid.
De student relateert zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld aan andere zienswijzen. |
De student kan de culturele componenten in cultuur herkennen |
Leerinhoud
- Wat is cultuur?
- Wat zijn de culturele componenten in communicatie?
- vuistregels van interculturele communicatie
- samenwerken met diverse culturen
- interculturele vaardigheden
- ontwikkelingen in het domein van interculturele communicatie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief (Marinel Gerritsen en Marie-Thérèse Claes).
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 20,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 80,00 | |