Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leergroep: leren en vormen32470/1866/2021/1/91
Studiegids

Leergroep: leren en vormen

32470/1866/2021/1/91
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon, Kok Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Leergroep leren en vormen behandelt de theoretische achtergrond van leren en vorming, alsook het maken van een vorming. 
Het OLOD Leergroep leren en vormen bereidt de studenten voor op het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van een educatieve activiteit.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: activiteiten: In samenwerking met het team, de doelgroep en andere actoren ontwikkelt de gegradueerde gemeenschapsvormende, culturele, educatieve en/of maatschappelijk activerende activiteiten en/of projecten, voert deze uit en evalueert ze.
De student stelt een draaiboek op voor een educatieve activiteit
De student ontwikkelt een educatieve activiteit vanuit de peiling, vaststelling en analyse van eigenheid, problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep
De student hanteert gevarieerde werkvormen tijdens zijn/haar educatieve activiteit
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student hanteert een professionele begeleidershouding tijdens het geven van een educatieve activiteit
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student speelt in op verschillende leervoorkeuren bij het uitvoeren van een educatieve activiteit
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl
De student stelt verbetermogelijkheden voor, voor een educatieve activiteit van medestudenten
De student stelt na afloop van zijn/haar educatieve activiteit verbetermogelijkheden voor
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student demonstreert de vaardigheid om te spreken voor een groep binnen het kader van een educatieve activiteit
De student stelt een heldere visie op voor een educatieve activiteit

Leerinhoud

  • Theoretisch kader over leren en vorming 
  • Praktische toepassing: de studenten ontwerpen een vorming aan de hand van een programmatiefiche en stappenplan, testen deze uit voor de rest van de klasgroep, voeren deze uit op hun werkplek en evalueren achteraf.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen42,00 uren
Werkplekleren en/of stage20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen106,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00
AcademiejaarProjectopdracht70,00