Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Praktijkverkenning32457/1866/2021/1/37
Studiegids

Praktijkverkenning

32457/1866/2021/1/37
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon, Marynissen Tinne, Peeters Wim, Possemiers Sanne, Roelandts Marijke, Van Houtven Sarina, Van Laethem Danique, Wieërs Lena, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 175,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Praktijkverkenning behandelt gesuperviseerd werkplekleren.
Het olod Praktijkverkenning bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector.

Praktijkverkenning kan, mits toelating van de toelatingscommissie, ook opgenomen worden in het eerste semester.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

Dit opleidingsonderdeel kan in semester 1 worden opgenomen mits toelating van de toelatingscommissie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student is empathisch in zijn communicatie tijdens de supervisie
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student legt vlot contacten op de werkplek.
De student benoemt zijn/haar kwaliteiten tijdens de supervisie
De student vraagt feedback tijdens de supervisie
De student luistert open en actief op de werkplek.
De student legt vlot contacten tijdens de supervisie.
De student luistert open en actief tijdens de supervisie.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student beschrijft in eigen woorden de visie, de missie, de werking en de doelstellingen van de organisatie.
De student benoemt de verschillende functies van de organisatie.
De student beschrijft de rol en de taak van de maatschappelijk/sociaal-cultureel werker in de praktijkorganisatie.
De student vraagt feedback op de werkplek
De student is empathisch in zijn communicatie op de werkplek
De student plaatst de leerwerkplek binnen de sociaal-culturele sector/het maatschappelijke werkveld
De student schetst de structuur en het organigram van de praktijkorganisatie.
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student formuleert leerdoelen voor het volgende werkplekleren.
De student concludeert op basis van opgedane ervaring en door reflectie of de beroepspraktijk(organisatie) aansluit bij zijn/haar mogelijkheden en interesses.
De student stelt zichzelf bespreekbaar op tijdens supervisiemomenten.
De student formuleert relevante tips aangaande leervragen van medestudenten.
De student neemt een open houding aan tijdens functionerings- en evaluatiegesprekken op de werkplek.
De student zet plannen om in acties (en voert deze uit) op de werkplek.
De student toont engagement op de werkplek
De student aanvaardt positieve en negatieve feedback tijdens de supervisie
De student neemt een open houding aan tijdens functionerings- en evaluatiegesprekken tijdens de supervisie.
De student zet plannen om in acties (en voert deze uit) tijdens de supervisie.
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student heeft een positieve uitstraling naar cliënten, collega's en andere beroepskrachten.
De student aanvaardt positieve en negatieve feedback op de werkplek
De student benoemt zijn/haar kwaliteiten op de werkplek
De student toont engagement tijdens de supervisie
02: beroepsethisch: Handelt bewust volgens beroepsethische principes.
De student houdt zich aan afspraken tijdens de supervisie
De student handelt met de nodige discretie indien de situatie dit vereist tijdens de supervisie.
De student handelt met de nodige discretie indien de situatie op de werkplek dit vereist.
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student houdt zich aan afspraken op de werkplek
De student neemt deel aan vergaderingen.

Leerinhoud

praktijkverkenning in het werkveld (120 uren):

  • ontwikkelen van een professionele basishouding
  • uitgaan van het profiel van de sociaal-cultureel werker
  • observeren en proeven van de beroepspraktijk vanuit een goede basishouding
  • persoonlijke en concrete leerdoelen en actiepunten formuleren voor de eerste werkplek in het olod Beroepspraktijk (op dezelfde werkplek)
  • verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werkplekleren en/of stage120,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00
AcademiejaarStage70,00