Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Beroepspraktijk5040/1866/2021/1/29
Studiegids

Beroepspraktijk

5040/1866/2021/1/29
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 29 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon, Marynissen Tinne, Peeters Wim, Possemiers Sanne, Roelandts Marijke, Van Houtven Sarina, Van Laethem Danique, Wieƫrs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 725,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Beroepspraktijk behandelt: gesuperviseerd werkplekleren.
Het OLOD Beroepspraktijk bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector. 

Begincompetenties (tekst)

 De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student kiest in samenspraak met alle actoren de juiste kanalen om doelgerichte acties te realiseren.
10: participatie burgerschap: Stimuleert in nieuwe en complexe contexten maatschappelijke participatie en kritisch burgerschap.
De student stimuleert inspraak van de doelgroep bij activiteiten
12: netwerken: Bouwt een netwerk op en onderhoudt dit in functie van het bijdragen tot de realisatie van de doelstellingen van de organisatie.
De student verkent mogelijke samenwerkingsverbanden.
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student handelt vanuit de waarden en normen van het beroep
De student handelt volgens een correcte grondhouding
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student treedt actief en zelfstandig op tijdens formele en informele overlegmomenten
De student vervolmaakt zijn/haar professionele mondelinge communicatie
De student implementeert een activerende en motiverende houding ten aanzien van de doelgroep
De student handelt rekening houdend met de leefwereld van de doelgroepen.
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student schat de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context correct in
De student stemt zijn gedrag af op de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student begeleidt interactieprocessen tussen individuen en groepen.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student detecteert maatschappelijke ontwikkelingen in functie van zijn werkplek.
De student reflecteert kritisch over de werking van de werkplek
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student bewaakt zijn/haar grenzen
De student maakt een effectieve planning op lange termijn op
De student reflecteert over het eigen handelen
De student werkt zelfstandig, zoals verwacht volgens zijn functie
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student verbetert zijn/haar samenwerkingscapaciteiten met teamleden, vrijwilligers en andere organisaties
02: beroepsethisch: Handelt bewust volgens beroepsethische principes.
De student implementeert de deontologische code
De student handelt discreet en met respect voor de privacy
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student hanteert de feedbackregels op een professionele manier tijdens het werkplekleren
De student hanteert de feedbackregels op een professionele manier tijdens het coachingstraject
De student hanteert correct schriftelijk taalgebruik
De student stemt zijn schriftelijke communicatie af op de ontvanger
De student bepaalt de juiste communicatievorm ten aanzien van de ontvanger
De student vervolmaakt zijn/haar vergadervaardigheden op een professionele manier op de werkplek

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel vindt het werkplekleren plaats in twee periodes (200 uren + 300 uren). Het accent ligt op het professioneel functioneren binnen het sociaal-cultureel werkveld. Het profiel van de sociaal-cultureel werker is het uitgangspunt. De student neemt actief deel aan de werking van de praktijkorganisatie en functioneert tegen het einde van de tweede werkplek zelfstandig binnen het team. De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces. De student reflecteert kritisch tijdens individuele gesprekken, en samen met medestudenten tijdens supervisiemomenten.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren28,00 uren
Werkplekleren en/of stage500,00 uren
Werktijd buiten de contacturen197,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00
AcademiejaarStage70,00