Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leergroep: gemeenschapsvorming en ontmoeting32473/1866/2021/1/96
Studiegids

Leergroep: gemeenschapsvorming en ontmoeting

32473/1866/2021/1/96
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon, Kok Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Leergroep: gemeenschapsvorming en ontmoeting behandelt het proces van groepsdynamiek en samenwerking aan de hand van het uitwerken van een gemeenschapsvormende activiteit.
Het olod Leergroep: gemeenschapsvorming en ontmoeting bereidt voor op gemeenschapsvormend werken in teamverband.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student reflecteert over de bereikte effecten van de gemeenschapsvormende activiteit.
12: netwerken: Bouwt een netwerk op en onderhoudt dit in functie van het bijdragen tot de realisatie van de doelstellingen van de organisatie.
De student realiseert een samenwerkingsverband voor het uitwerken van een gemeenschapsvormende activiteit.
De student identificeert sociaal-culturele organisaties met de focus op gemeenschapsvorming in een afgebakende wijk in Antwerpen.
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student levert een constructieve bijdrage aan het begeleiden van de gemeenschapsvormende activiteit.
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student analyseert zijn/haar rol m.b.t. gemeenschapsvorming en ontmoeting.
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student reflecteert over het agogisch doel van de gemeenschapsvormende activiteit.
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student reflecteert over de eigen leerdoelen in functie van samenwerken.
De student toont zijn/haar samenwerkingsvaardigheden tijdens het ontwerpen en uitvoeren van de gemeenschapsvormende activiteit.
De student reflecteert over de groepsdynamische processen tijdens het uitvoeren van de gemeenschapsvormende activiteit.

Leerinhoud

  • samenwerkingsvaardigheden
  • groepsdynamica
  • agogisch werken
  • methodiek van gemeenschapsvorming

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werkplekleren en/of stage20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen110,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00
AcademiejaarProjectopdracht70,00

Toetsing (tekst)

De punten zijn opgedeeld in een groepsgedeelte en een individueel gedeelte. Studenten moeten zowel op het groepsgedeelte als op het individueel gedeelte geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het gehele OLOD.
Voor dit OLOD is een gedeeltelijke tweede zit mogelijk. Voor het groepsgedeelte is geen tweede zit mogelijk. Voor het individuele gedeelte is een tweede zit op maat mogelijk.
Aanwezigheid bij lesmomenten is verplicht. Twee of meer ongewettigde afwezigheden kunnen leiden tot het niet slagen op het gehele OLOD.