Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Denkkaders voor beeldend onderricht27206/1849/2021/1/05
Studiegids

Denkkaders voor beeldend onderricht

27206/1849/2021/1/05
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde creëert een artistieke leeromgeving die in alle didactische componenten aansluit bij de beginsituatie van een leergroep en individuele lerenden en proactief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
De student kent verschillende didactische modellen, algemeen en toegepast op zijn/haar (vak)discipline en kan die analyseren en vergelijken met elkaar.
De student kan op basis van de analyse en vergelijking conclusies trekken en verwoorden welk didactisch model het best bij zijn/haar visie past.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
De student kan geschikte bronnen raadplegen en toepassen.
De student kan verbanden leggen tussen de leerstof door onderzoek te doen naar de materie.
De student laat zien dat de verworven kennis, inzichten en vaardigheden geïntegreerd en eigen gemaakt zijn.
De student kan zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau selecteren, integreren en kan rapporteren over zijn/haar bevindingen.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
De student kan vanuit het eigen vormingsaanbod kritisch reflecteren op het leraarschap.
De student kan een eigen visie ontwikkelen en verwoorden op het leraarschap en de eigen rol in het kunstonderwijs.
De student kan eigen inzichten verwoorden
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
De student kan vanuit het eigen vormingsaanbod kritisch reflecteren op het leraarschap.

Leerinhoud

In het eerste gedeelte van de cursus nemen we het doel van onderwijs onder de loep. Bestaat er zoiets als een ideale school? Wanneer we deze vraag willen beantwoorden moeten we ons eigenlijk eerst afvragen wat we met onderwijs willen bereiken. Wat willen we doorgeven van de ene generatie op de andere? Waarop willen we onze kinderen voorbereiden? Welke volwassenen willen we dat kinderen worden? Kortom, wanneer we zoeken naar de beste vorm van onderwijs, moeten we eerst de vraag beantwoorden wat het doel van ons onderwijs is. Van daaruit kunnen we dan terugwerken om een onderwijsvorm te ontwerpen die aan dat doel beantwoordt en een invulling geven aan de leraar die hiervoor nodig is.
Om op deze vragen een antwoord te formuleren werken we aan een interpretatiekader. We vertrekken daarvoor vanuit reflecties op het didactisch referentiekader, het beroepsprofiel van de leraar, de eigen motivatie om leerkracht te worden, het concept praktische wijsheid en we gaan dieper in op een aantal pedagogische en onderwijsfilosofische vraagstellingen.

In het tweede gedeelte van de cursus zoomen we in op onderwijsmodellen in de Beeldende kunst. Dit behelst in een eerste stap een beknopte inleiding in de historiek van het beeldend kunstonderwijs (o.a., Renaissance, Bauhaus, Black Mountain College). In een tweede stap worden een aantal (actuele) en relevante thema’s omtrent beeldend kunstonderwijs besproken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Reader en externe links op Digitap.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Niet voor de winst. Waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft (Nussbaum, 2010)

- Why art cannot be taught (James Elkins, 2001)

- Het prachtige risico van het onderwijs (Biesta, 2015)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht75,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht75,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)25,00

Toetsing (tekst)

Werkstuk met mondelinge toelichting

Permanente evaluatie (medewerking en opdrachten)