Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat tolk Vlaamse Gebarentaal, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Heymans Ellen
Andere co-titularis(sen): Vansichen Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren
Korte omschrijving
Binnen het opleidingsonderdeel Taalkunde van de Vlaamse Gebarentaal raakt de student vertrouwd met taalkundige aspecten van gebarentalen in het algemeen en de Vlaamse Gebarentaal in het bijzonder.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
06 – Niveau taalvaardigheid van de Vlaamse Gebarentaal: De gegradueerde begrijpt de gesproken en geschreven Vlaamse Gebarentaal op het niveau C1 conform het Europees referentiekader.
De student analyseert de taalkundige structuur van de Vlaamse Gebarentaal wat betreft fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek en iconiciteit. |
De student benoemt welke gelijkenissen en verschillen optreden tussen enerzijds gesproken talen en gebarentalen en anderzijds tussen verschillende gebarentalen. |
De student beschrijft de sociolinguïstische en socioculturele aspecten van de Vlaamse Gebarentaal. |
De student beschrijft de taalkundige structuur van de Vlaamse Gebarentaal wat betreft fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek en iconiciteit. |
De student beschrijft de taalvariatie en -standaardisatie van de Vlaamse Gebarentaal. |
De student beschrijft het taalproces en de taalontwikkeling.
|
De student beschrijft voor zowel gesproken talen als gebarentalen de basiskennis wat betreft de concepten taal en taalwetenschap.
|
Leerinhoud
Binnen het opleidingsonderdeel Taalkunde van de Vlaamse Gebarentaal:
- leert de student welke gelijkenissen en verschillen optreden tussen enerzijds gesproken talen en gebarentalen en anderzijds verschillende gebarentalen.
- maakt de student kennis met de concepten 'taal' en 'taalwetenschap', hij/zij verwerft inzichten in het taalproces en de taalontwikkeling en leert sociolinguïstische en socioculturele aspecten toepassen op de Vlaamse Gebarentaal.
- Wordt de regionale variatie uit de doeken gedaan en kadert de student de Vlaamse Gebarentaal binnen het standaardisatieproces.
- kan de student een grammaticale analyse maken van een vertelling in de Vlaamse Gebarentaal en deze op fonologisch, morfologisch, syntactisch, semantisch en iconisch beschrijven en analyseren.
Het opleidingsonderdeel Taalkunde van de Vlaamse Gebarentaal verschaft de student de grammaticale inzichten die nodig zijn in het (beginnen) doorgronden van de taal en bereidt de student rechtstreeks voor op Practicum Vlaamse Gebarentaal 1 .
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via het digitale leerplatform.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |