Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
TAB 3.3 Kinderverpleegkundige zorg op maat29920/1933/2021/1/28
Studiegids

TAB 3.3 Kinderverpleegkundige zorg op maat

29920/1933/2021/1/28
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (flex), trajectschijf 4
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j ) als TAB 3.3 Kinderverpleegkundige zorg op maat
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): El Fekri Assia, Present Evy, Van der Linden Eva, Van Gerwen Ellen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit Olod is het aanbevolen om onderstaand Olod gevolgd te hebben:

Theoretische achtergrond van het beroep 2.3: Zorg aan moeder en kind

De instroomcompetenties zijn gelijk aan de eindcompetenties van de desbetreffende Olod’s.

Leerinhoud

In dit Olod komen volgende onderwerpen aan bod:

Neonatologie:

  • Kennismaking met de afdeling neonatologie
  • Kenmerken van de premature en dysmature pasgeborene en problemen per stelsel
  • Levensvatbaarheid
  • Aandacht voor infectiepreventie
  • Aandacht voor ontwikkelingsgerichte zorg
  • Opvang van de neonaat: verpleegkundige observaties, aandachtspunten en interventies
  • Opvang van de ouders en het gezin: verpleegkundige observaties, aandachtspunten en interventies
  • Klinisch redeneren

Pediatrie:

  • Verpleegkundig handelen bij specifieke pathologieën bij kinderen
  • Verpleegkundige observaties en interventies bij vermoeden van kindermishandeling en kinderen met psychische en/of psychosociale problematieken
  • Levensreddend handelen van zuigelingen en kinderen
  • EHBO bij kinderen
  • Infuustherapie (basis) en praktische oefeningen op medicatietoediening bij kinderen
  • Zuurstoftherapie (basis) bij kinderen
  • Pijn bij kinderen (basis)
  • Voeding van het kind: dieetvoedingen en complicaties bij borstvoeding
  • Klinisch redeneren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus 

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Van den Brink, G.T.W.J., Tol, T.N.C., & van Vught, E.M. (2008). Leerboek intensive-care-verpleegkunde kinderen (3e druk). Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. (voor pediatrie-deel)

Van den Brink, G.T.W.J., Hankes Drielsma, I.J., van Driessen, S.G.M. & te Pas, E. (2017). Leerboek intensive-care-verpleegkunde neonatologie (3e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. (voor neonatologie-deel)

Bovenstaande handboeken kunnen gebruikt worden ter verduidelijking van de gegevens lessen. Deze dienen niet verplicht aangekocht te worden.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen67,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00Schriftelijke of digitale toetsing: Mogelijke soorten examenvragen die gesteld kunnen worden:
- Casusgerelateerde inzichtsvragen
- Open en gesloten kennisvragen
- Multiple choice vragen ( Giscorrectie kan toegepast worden).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Schriftelijke of digitale toetsing: Mogelijke soorten examenvragen die gesteld kunnen worden:
- Casusgerelateerde inzichtsvragen
- Open en gesloten kennisvragen
- Multiple choice vragen ( Giscorrectie kan toegepast worden)