Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Adolescentie 129746/1935/2021/1/15
Studiegids

Adolescentie 1

29746/1935/2021/1/15
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Brouns Miek
Andere co-titularis(sen): De Bock Vanessa, Driessen Els, van Asseldonk Fieke, van Gils Yannic
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student beschrijft de besmettingswegen, klinische tekens, ziekteverloop, eventuele preventie en behandeling bij seksueel overdraagbare aandoening
De student licht het contraceptief werkingsmechanisme, gebruiksmethode en voor-en nadelen van methoden van anticonceptie toe
4. Psychosociale context
De student geeft de sociologisch relevante maatschappelijke ontwikkelingen binnen het vakdomein van de vroedvrouw weer en verduidelijkt dit aan de hand van voorbeeld
De student verklaart de sociologische begrippen, aangereikt in de les en kan deze aan de hand van voorbeelden toelichten
De student legt relatievorming in adolescentie en jong volwassenheid uit en kan hechtingsgedrag bij (jong)volwassenen herkennen en toelichten
De student kan de verschillende stappen in seksuele ontwikkeling (van baby tot de late adolescentie) toelichten
6. Gezondheidspromotie
De student geeft binnen aangereikte casussen voorlichting met betrekking tot seksualiteit, relatievorming, seksueel overdraagbare aandoeningen en anticonceptie, die aangepast is aan de vraag van de cliënt op basis van de elementen van neutraal gebalanceerd informatie
De student kan het belang van relationele en seksuele voorlichting toelichten en kan de doelstellingen en kwaliteitscriteria benoemen en uitleggen
10. Evidence-based zorg
De student kent en interpreteert de verschillende beschrijvende statistische technieken

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de adolescentie. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: anticonceptie, seksueel gedrag, socialisatie...
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op het geven van voorlichting en advies.
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Deze case studys zitten ook doorspekt met internationale en crossculturele competenties.

Studiematerialen (lijst)

Gespreksvaardigheden voor verloskundigenVerplicht€ 36,11
  • Auteur: Merkx, J.
Gezondheidsbevordering en zelfmanagement door verpleegkundigen en verpleegkundig specialistenVerplicht€ 59,95
  • Auteur: Sassen, B.
Obstetrie en gynaecologie: de voortplanting van de mens.Verplicht€ 159,50
  • Auteur: Heineman, M.J., e.a.
Onderzoek in de gezondheidszorgVerplicht€ 41,50
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Coëlho: Zakwoordenboek der geneeskundeAanbevolen€ 39,95
  • Auteur: A.A.F. Jochems, e.a.
Logisch en kritisch denkenAanbevolen€ 14,50
  • Auteur: Simon Burgers
Sociologie voor gezondheidszorg en verpleegkundeAanbevolen€ 40,00
  • Auteur: Stapel, J., Keukens, R.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
  • Duur: Semester
Vormen van groepsleren2,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets100,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.