Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Coaching: het opnemen van een nieuwe rol30980/1936/2021/1/60
Studiegids

Coaching: het opnemen van een nieuwe rol

30980/1936/2021/1/60
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Postgraduaat Coaching, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Co-titularis(sen): Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 68,00 uren

Korte omschrijving

In de tweede leergang gaat de aandacht naar het verder verdiepen van de eigen stijl, door het opbouwen van extra kennis, via op de praktijk gebaseerde vraagstellingen. Er wordt ook verder aandacht gegeven aan het systemische en strategische aspect van interne coaching, en hoe de rol van de coach te versterken in de eigen organisatie, en eventueel daarbuiten.

Begincompetenties (tekst)

Het startniveau van deelnemers is academisch of professionele bachelor met een aantoonbare basis in coaching (qua opleiding en/of aantoonbare praktijkervaring). We richten deze opleiding op mensen die een rol opnemen als coach voor medewerkers die buiten de hiërarchische lijnen van de leidinggevende rol vallen.

Hiernaast zijn volgende criteria van toepassing:
een profiel als leidinggevende en/of professional/expert hebben, waaronder ongeveer 10 jaar werkervaring
ervaring hebben met het voeren van gecontracteerde coaching gesprekken
gedurende het programma tenminste twee mensen begeleiden in gecontracteerde coaching gesprekken – niet vanuit een hiërarchische rol, maar binnen een echt onafhankelijke coaching relatie binnen of buiten de eigen organisatie.

Voor deze opleiding is er een intake gepland om erover te waken dat de opleiding voor alle deelnemers voldoende meerwaarde kan bieden, en dat er tevens gebouwd kan worden op een goede basiservaring mbt coaching. Na inschrijving zullen we kandidaat-deelnemers contacteren om afspraken te maken omtrent de intake. Het individueel intakegesprek heeft plaats met de opleidingsverantwoordelijke.

We verwachten volgende basisattitudes bij aanvang en tijdens de opleiding:
Psychologische nieuwsgierigheid
Zin tot zelfreflectie
Gerichtheid op de eigen ontwikkeling
Engagement om het geleerde toe te passen

Leerinhoud

Voor de tweede jaargang hebben we volgende modules voorzien:
Module 1 – Introductie tweede jaar, evalueren van de eigen coaching praktijk, de evolutie van de ontwikkelvraag, de evolutie van de context, supervisie
Module 2 – Bijkomende theoretische kaders en specifieke richtingen binnen coaching, verder exploreren van de eigen stijl, het positioneren van de eigen praktijk, supervisie
Module 3 – Coaching in context – evaluatie van de eigen context en implicaties voor de eigen praktijk, uitbreiden van de eigen praktijk, supervisie
Module 4 – Interne coaching strategieën, verder professionaliseren van de coaching aanpak van de eigen organisatie, supervisie
Module 5 – Evalueren en afronden van het leertraject met definitie van vragen ter verdere ontwikkeling, supervisie



Module 1: Basis 2de jaar

Wim De Keyser

19/10/2020,
20/10/2020

10u-13u en 14u-17u

Module 2: Systemisch coachen

Wim De Keyser

23/11/2020,
24/11/2020

10u-13u en 14u-17u

Module 3: Groepsdynamiek

Wim De Keyser

14/01/2021,
15/01/2021

10u-13u en 14u-17u

Module 4: Organisatie als familie

Frank Manesse

25/02/2021,
26/02/2021

10u-13u en 14u-17u

Module 5: Coaching in context

Wim De Keyser,

Frank Manesse

29/03/2021,

30/03/2021

10u-13u en 14u-17u

Afsluitende module

Wim De Keyser, Frank Manesse

25/06/2021

14u – 20u

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De Haan, E., & Burger, Y. (2013). Coachen met collega's. Assen: Koninklijke van Gorcum.

De Haan, E. (2007). Relationele coaching. Assen: Koninklijke van Gorcum.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing8,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
Vormen van groepsleren15,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00