Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Postgraduaat Coaching, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
10 studiepunten
Co-titularis(sen): Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 68,00 uren
Korte omschrijving
In de tweede leergang gaat de aandacht naar het verder verdiepen van de eigen stijl, door het opbouwen van extra kennis, via op de praktijk gebaseerde vraagstellingen. Er wordt ook verder aandacht gegeven aan het systemische en strategische aspect van interne coaching, en hoe de rol van de coach te versterken in de eigen organisatie, en eventueel daarbuiten.
Begincompetenties (tekst)
Het startniveau van deelnemers is academisch of professionele bachelor met een aantoonbare basis in coaching (qua opleiding en/of aantoonbare praktijkervaring). We richten deze opleiding op mensen die een rol opnemen als coach voor medewerkers die buiten de hiërarchische lijnen van de leidinggevende rol vallen.
Hiernaast zijn volgende criteria van toepassing:
een profiel als leidinggevende en/of professional/expert hebben, waaronder ongeveer 10 jaar werkervaring
ervaring hebben met het voeren van gecontracteerde coaching gesprekken
gedurende het programma tenminste twee mensen begeleiden in gecontracteerde coaching gesprekken – niet vanuit een hiërarchische rol, maar binnen een echt onafhankelijke coaching relatie binnen of buiten de eigen organisatie.
Voor deze opleiding is er een intake gepland om erover te waken dat de opleiding voor alle deelnemers voldoende meerwaarde kan bieden, en dat er tevens gebouwd kan worden op een goede basiservaring mbt coaching. Na inschrijving zullen we kandidaat-deelnemers contacteren om afspraken te maken omtrent de intake. Het individueel intakegesprek heeft plaats met de opleidingsverantwoordelijke.
We verwachten volgende basisattitudes bij aanvang en tijdens de opleiding:
Psychologische nieuwsgierigheid
Zin tot zelfreflectie
Gerichtheid op de eigen ontwikkeling
Engagement om het geleerde toe te passen
Leerinhoud
Voor de tweede jaargang hebben we volgende modules voorzien:
Module 1 – Introductie tweede jaar, evalueren van de eigen coaching praktijk, de evolutie van de ontwikkelvraag, de evolutie van de context, supervisie
Module 2 – Bijkomende theoretische kaders en specifieke richtingen binnen coaching, verder exploreren van de eigen stijl, het positioneren van de eigen praktijk, supervisie
Module 3 – Coaching in context – evaluatie van de eigen context en implicaties voor de eigen praktijk, uitbreiden van de eigen praktijk, supervisie
Module 4 – Interne coaching strategieën, verder professionaliseren van de coaching aanpak van de eigen organisatie, supervisie
Module 5 – Evalueren en afronden van het leertraject met definitie van vragen ter verdere ontwikkeling, supervisie
Module 1: Basis 2de jaar
Wim De Keyser
19/10/2020,
20/10/2020
10u-13u en 14u-17u
Module 2: Systemisch coachen
Wim De Keyser
23/11/2020,
24/11/2020
10u-13u en 14u-17u
Module 3: Groepsdynamiek
Wim De Keyser
14/01/2021,
15/01/2021
10u-13u en 14u-17u
Module 4: Organisatie als familie
Frank Manesse
25/02/2021,
26/02/2021
10u-13u en 14u-17u
Module 5: Coaching in context
Wim De Keyser,
Frank Manesse
29/03/2021,
30/03/2021
10u-13u en 14u-17u
Afsluitende module
Wim De Keyser, Frank Manesse
25/06/2021
14u – 20u
Studiematerialen (tekst): Verplicht
De Haan, E., & Burger, Y. (2013). Coachen met collega's. Assen: Koninklijke van Gorcum.
De Haan, E. (2007). Relationele coaching. Assen: Koninklijke van Gorcum.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 100,00 | |